כירת ביומסה וכוהלייה לטיולים – Ohuhu Wood Burning Stove

05/05/2017 · על ידי עומר זיו

כירת ביומסה וכוהלייה לטיולים

הכל התחיל בשיטוט קל ב-Amazon.com לחיפוש מתנה ליומולדת. הרבה זמן שחשבתי לנסות דרכים אחרות לבישול בשטח שלא באמצעות גזייה וכך להימנע מלסחוב איתי בלון גז בטיולים ושבילים ארוכים. המחיר באמאזון היה 20$ ולכן לא היססתי. הזמנתי. יצאתי לטייל. הנה התרשמותי.

כירת ביומסה וכוהלייה לטיולים – להשיג בעיקר באינטרנט:

כירות ביומסה הן מוצר פחות נפוץ בארץ. לעומת זאת הן קיימות בשפע באינטרנט. הקנייה של ה-Ohohu הייתה די הימור ובינתיים אני מרוצה (במיוחד שההשקעה הכספית הייתה ממש קטנה). אציין גם שרגע לפני ביצוע הרכישה הצצתי בחוות הדעת והן היו מספיק משבחות. לכן, אם ממש יסקרן אותכם להתנסות ולרכוש לעצמכם מוצר שכזה, ייתכן ותמצאו את שכתבתי כאן רלוונטי.

מבנה וחלקים:

כירת ביומסה וכוהלייה לטיולים מבנה וחלקים
חלקי הכירה: למעלה – הבסיס (משמאל) וגוף הכירה. באמצע – קערה מחוררת מימין שבתוכה יושב חומר הבערה ולידה החלק העליון עליו מתיישב כלי הבישול. למטה – צלוחית לבערה של כוהל.

הרכבה, פירוק, אריזה ומשקל:

הרכבת הכירה, הפירוק והקיפול שלה לא מסובכים. החלקים משתלבים אחד בתוך השני לתוך שק רשת שמגיע עם המוצר. המשקל של כל החלקים יחד בתוך שק האחסון הוא 200 גרם. אגב, היכולת לעבוד בשטח גם עם בערה של כוהל היא אפשרות נהדרת שקיימת ב”הו-הו” (ohuhu). המיתוג של המוצר בחנות האינטרנטית הוא Wood burning stove ואין שום רמז לאפשרות של שימוש בכוהל. אם אתם מחפשים מוצר דומה וודאו כי הוא מגיע גם עם האפשרות הזאת, זה בהחלט שימושי ואני מתייחס לזה בהמשך.

כיצד נראה סט הבישול שלי בטיולים:

עיקר ההתנסות שלי עם הכירה באה לידי ביטוי בטיולים רגליים ארוכים ובעיקר לבד. בטיולים כאלו אני לוקח איתי סיר בינוני אותו אני מוציא מתוך ערכת כלים לבישול שיש לי (המיועדת לזוג). הסיר משמש אותי להרתחת מים לקפה בבוקר ולבישול ארוחת ערב בסוף היום (על מנת לחסוך במשקל אני אוכל ישירות מהסיר ולא לוקח איתי גם צלחת). הכירה עם כל חלקיה נכנסת לתוך הסיר ושק הרשת גמיש מספיק ומצליח לעטוף את הכל ביחד. משקל – 500 גרם.

כירת בימוסה לטיולים מקופלת
סט בישול מלא כולל את הכירה וסיר בישול בינוני שלקחתי מערכת מסטינג שרכשתי מזמן. תמיד נחמד שהכל מסתדר מבחינת האריזה. בדרך כלל אני לוקח איתי גם מגן רוח פשוט.
סט סישול מלא ארוז
כל הסט בתצורה הארוזה שלו כולל הסיר. הנחתי את הסט בכוונה על מפת סימון שבילים על מנת שתבינו את הגודל.

השימושים השונים בשטח ואיך הם באים לידי ביטוי:

הדלקת אש לבישול בשטח נעשת עם עצים וחומר יבש או בשריפה של כוהל. החורים שיש בבסיס הכירה מזינים את האש בחמצן. בתוך מיכל קטן הבערה שנוצרת ועולה למעלה היא חזקה (הרבה יותר מגזייה אגב). אוסיף שהכירה יכול לשמש גם כמיני מדורה. לפעמים בשטח אין עצים גדולים להדלקת אש אבל חתיכות קטנות וחומר יבש יש בשפע. אז יכולה לתפקד כ-“מדורה מבוקרת”. מה שמאפשר לא להשאיר עקבות (לא היה צורך בחיפוש גזעים, חפירת בור למדורה או השחרת אבנים).

בישול באמצעות ביומסה:

ביומסה היא מונח מעולם האקולוגיה המתייחס לחומר אורגני שטרם התאבן, כמו למשל: צמחים, גללים ובין היתר גם עץ. חומר גלם מסוג זה יש בשפע בטיולים. כאן ראוי להתעכב ולציין שטיול עם הכירה בצפון הרבה יותר נוח מבחינת זמינות החומר. יש שפע עצים אשר תחתיהם אפשר למצוא עלים יבשים וענפים קטנים, ספלולים, קשקשי איצטרובל ועוד. בדרום זה פחות אוטומטי וזמין ולכן איסוף החומר ייקח יותר זמן ואנרגיה.

כירת ביומסה לטיולים Ohuhu
החומר שנזרק פנימה יושב בתוך קערה מחוררת ולא על האדמה. האוויר נכנס מלמטה ומעצים את הבערה.

בסרטון כאן אפשר לראות שימוש שעשיתי בכירה בזמן טיול בנגב. עצרתי להפסקת קפה ואספתי ענפי רותם יבשים. הייתי צריך הרבה פחות ממה שאספתי. המים רתחו תוך 4-5 דקות. כל פעם לקחתי חתיכה מהערמה שאתם רואים בצד וזרקתי פנימה. אחרי 13 שניות בסרטון אפשר ממש לראות בערה ממש חזקה. באותה הזדמנות ניצלתי את האש ונפטרתי משאריות של נייר טואלט.

בישול באמצעות כוהל:

השימוש באלכוהול רפואי עד כה היה מצומצם מאוד מבחינתי אך יעיל בהחלט. הצלוחית הקטנה שמגיעה עם הכירה יכולה לבעור למשך 10 דקות (בתנאים אידיאליים). למטייל יחיד זה די והותר. השימוש בה בעיקר להרתחה של מים לקפה או לבישול של פסטה. כשאין בנמצא חומר הסקה רב אז זאת האפשרות היחידה ולכן אני תמיד לוקח איתי בקבוק קטן של כוהל.

כירת ביומסה עם כוהל
לצלוחית הקטנה בפנים מוזגים את הכוהל ומדליקים.

מספר נקודות חשובות בנוגע לשימוש בכוהלייה:

  • בקבוק של ליטר אלכוהול רפואי (70%) ניתן להשיג בבתי המרקחת של סופר פארם, ניו-פארם, ד”ר סמואל או כל חנות אחרת בסגנון.
  • בעת שימוש בכוהלייה רצוי להשתמש במגן רוח.
  • זמן הרתחת מים משתנה בהתאם לתנאים מסביב. אם קר מאוד בחוץ זה ייקח יותר זמן. עשו בדיקה לפני הטיול לכמה זמן מיכל הבערה שלכם יכול לבעור. נסו לחשב בדיוק מהי כמות האלכוהול אותה אתם צריכים.
  • השימוש בכוהלייה נוח בעיקר להרתחת מים נטו, פחות לטיגון ובישול ארוך.

יתרונות, חסרונות ותובנות:

יש תחושה נוחה בידיעה שאתה יכול להשתמש בחומר אורגני יבש שנמצא מסביבך על מנת לבשל או להרתיח מים. כאשר מעוניינים לחסוך במשקל אז השימוש בכירת ביומסה יכול להיות פתרון. בנוסף, השקט שיש לפתע כאשר מבשלים עם הכירה הזאת הוא הרבה יותר נעים מרעש הגזייה שקודח. לצד כל אלה, מדובר בהתעסקות. יש לאסוף חומר יבש לצד הכירה ולעבות את האש כל הזמן. בישול עם ביומסה מעבר להרתחה של מים כבר דורש מספר פעולות במקביל וזה נוח רק אם אתם שני אנשים ומעלה. בכל הנוגע לכוהלייה אז השימוש בה חייב להיות מדוד ומחושב מראש. אני באופן אישי אוהב את ההתעסקות בשטח. זה מעצים לי את חווית הטיול אולם זה לא מתאים לכל אחד או אחת. לפעמים יותר פשוט לטייל עם גזייה או לבשל על מדורה. צריך להכיר ולדעת מה מצפה לכם מבחינת חומרים במקום שבו אתם הולכים לטייל. בחורש בצפון קל יותר לעבוד עם הכירה מאשר בדרום (שם עדיף כוהלייה או גזייה).

הצעה לשיפור ולינק לכירה נוספת משופרת יותר:

אני חושב שהייתי מאזן את רמת ההתעסקות למועטה אם ל-ohuhu היה חלון הסקה נגיש. על מנת להכניס חומר יבש צריך להרים את הכלי בישול או חתיכות עץ בגודל הנכון על מנת שייכנסו לרווח שבין הכיריים לסיר. אם בכל זאת מעניין אתכם לרכוש מוצר כזה שווה לכם לבדוק את הכירה של iRego שמאפשרת הזנה של האש בצורה נוחה יותר. את הכירה של Ohuhu תוכלו למצוא בלינק הזה. שימו לב שהיא קיבלה 4.6 כוכבים מתוך 5 (מתוך 502 חוות דעת).

***

רכשתם לעצמכם מוצר כזה או דומה לו? אשמח לשמוע על חוויות מהשימוש ומהנסיון שלכם – השאירו תגובה.