תחת שמי ארגמן – על הרים, מלחמה והצלת יהודים | רומן היסטורי

21/04/2020 · על ידי עומר זיו

רגע לפני שאני קופץ אחורה בזמן לתקופת מלחמת העולם השנייה, שאלה לי אליכם. לא הייתם רוצים עכשיו לחיות על איזה הר, רחוק מכל איום של נגיף ושמו קורונה? אני הייתי שמח. הרים, בהרבה פעמים לאורך ההיסטוריה היו למקום מפלט ומעוזים בצורים. כך, ערב פלישת הנאצים לאיטליה הפאשיסטית, היו האלפים השוויצרים עבור לא מעט מיהודי איטליה ההבדל בין חיים למוות. הם ובחור צעיר בשם פינו ללה (מבוסס על סיפור אמיתי).

תודה ליואב רותם שתוך כדי שיחת חולין שבשגרה המליץ לי על הספר.

תחת שמי ארגמן המלצ קריאה

לקרוא ולא להאמין

אם אתם פחות בקטע של ספרים ומעדיפים את הסרט שיסגור לכם את הפינה, אז אל דאגה. ‘תחת שמי ארגמן’ (מאת מארק סאליבן) כבר מכר את זכויותיו לעיבוד קולנועי (מי שעתיד להיות הגיבור בו הוא טום הולנד – כוכב סרטי ספיידרמן האחרונים). אם הוליווד חושקת בסיפור המובא בספר, מי אני שאמליץ. ובכל זאת, שימו ידיכם על הספר, וכמה שיותר מהר (היה לרב-מכר גם באמזון).

תקציר העלילה:

התקופה: מלחמת העולם השנייה וליתר דיוק 1943-45. המקום: מילאנו, איטליה. האווירה: כאוס. איטליה הפאשיסטית של מוסליני מופצצת על ידי בעלות הברית ובמקביל נכבשת על-ידי גרמניה הנאצית. הגיבור: פינו ללה. נער בן 17 שהמלחמה קוטעת לו את התקופה השובבה ביותר בחייו. פינו הוא נער איטלקי קלאסי: מתאהב בכל בחורה שרואה, חובב מוזיקה ואוכל. אבל לעולם, ובעיקר למשפחתו, יש תכניות אחרות לגביו. על מנת להצילו מחליטים הוריו לשלוח אותו בחזרה לחצי מנזר, חצי פנימיית נערים בה גדל, בהרי האלפים בגבול שבין איטליה לשוויץ. הייתי אומר שפינו לא שאל הרבה שאלות ועשה מה שאומרים לו אבל זה לא נכון. הוא שאל מלא שאלות, לא קיבל תשובות ובכל זאת עשה מה שאומרים לו – מה שמסקרן אותך כקורא עוד יותר.

פינו נשלח למנזר בו גדל (הקאזה אלפינה), שם נמצא באותה עת אחיו הקטן מימו. עם הגעתו מקבל את פניו האב-רה (Re), מורו הרוחני מפעם. לצערו של הגיבור, גם האב-רה לא משתף יותר מדי בפרטים. על כל פנים, הוא מבין שהוא הגיע להרים ולא בכדי להתחבא. בשלב הזה מתחיל פינו להחזיר לעצמו את הבטחון בהרים. האב-רה, ממש בדמות ספלינטר שכזה, מאמן את פינו ושולח אותו בכל פעם למשימת טיפוס אחרת. 

“בבוקר המחרת העיר אותו האב רה….”קום”, אמר, “מחכה לך עוד טיפוס”. האב רה חיכה שם עם אוכל ומפה טופוגרפית. “הישאר גבוה כשאתה חוצה את פני השטח…בסופו של דבר תסיים את המסלול כאן, באחו הזה מעל המדרון…אין לי עניין במהירות שלך, אלא רק בכך שתמצא את הדרך ולא תיראה לעין”.

“בסדר, ואז בחזרה?”

“לא”, ענה הכומר. “אני רוצה שתטפס לתוך המכתש שבעמק”…פינו נאנח, מבין שהוא עומד בפני טיפוס קשה נוסף”.

כך באופן שחוזר על עצמו יותר מפעם אחת, מעיר האב-רה את פינו, לפעמים לפני שהשמש בכלל מתעוררת ושולח אותו למשימות יותר ויותר קשות בהרים. 

“אבי, למה אני עושה את זה”?

“הכומר בחן אותו. “אני מנסה להפוך אותך לחזק. תצטרך את זה בחודשים הבאים”.

החורף נכנס להרים. פינו מתחזק וכיאה לאחד שגדל למרגלות האלפים הוא יודע לגלוש סקי וטוב שכך. במהלך כל אותה תקופה בה הוא יירד ויעלה את הההרים, אשר יצליחו ביופים לתת לו קצת מנוחה אבל באותה נשימה גם לזרוע בו פחד. רגעים שאנחנו חווים בטרקים וטיולים לפעמים. בוקר אחד הוא מתעורר שוב, אבל הפעם הוא לא יוצא לבדו. בעל כורחו הכשיר אותו האב-רה להבריח יהודים דרך האלפים ולהיות חלק מפעילות מחתרתית להצלת יהודים.  

כאן, המקום לכתוב למה בחרתי לשתף אתכם בהמלצת קריאה עבור הספר הזה. ההרים, הסיפור, המחשבה על יום השואה ועולם הטיולים שלי – כאילו הכל מתנקז ל”תחת שמי ארגמן”. כבר כמה פעמים קרה לי שתמונה פסטורלית של הר שינתה פניה אחרי שהעזתי לצלול אל פיסת ההיסטוריה שעומדת מאחוריה (ראו באתר זה – על הקשר בין הסובב מון בלאן לספר הנסיך הקטן).

בחזרה לפינו…

“שלושת האנשים בארוחת הערב היום. האם דיברת איתם?”

“לא” ענה פינו.

לפני שבועיים היו יותר מחמישים יהודים שהתחבאו במלון…מפקד הגסטאפו במילאנו, שלח חיילי אס-אס. הם מצאו את היהודים, קשרו אותם והשליכו אותם אל מותם, תוך שהם יורים בהם במקלעים”.

פינו הרגיש את בטנו מתהפכת. “מה, למה?”

“כי הם היו יהודים”.

“אני פשוט לא מבין”. 

“גם אני לא פינו. אבל זה ברור עכשיו שיהודי איטליה נמצאים בסכנה חמורה”.

“עלינו להסתיר את היהודים, ואם נוכל לעזור להם להימלט”.

“פינו הרגיש את לבו מאיץ….הוא הבין כעת את הנסיונות של השבועות האחרונים באור אחר וחש מלא התרגשות וחדור מטרה חדשה…הכומר הניח את ידו על כתפו של פינו. “אני רוצה שתדע שאתה עומד לסכן את חייך…על פי הכללים הגרמניים החדשים סיוע ליהודי הוא מעשה בגידה שעונשו מוות”.

הוא נעמד מחוץ לקאזה אלפינה..והבין שהחיים של שלושה היו כעת באחריותו…הם היו תלויים בו בשלב האחרון של מנוסתם.

פינו הרים את מבטו אל מעבר לצוק…אל הכוכבים ואל החלל השחור שמעבר להם.

“אלי הטוב, לחש, “עזור לי”.

וכאן רק מתחיל הסיפור ורק עוד 520 עמודים ישארו לכם לקרוא. חייו של פינו, רק בן 17, משתנים לחלוטין ואתם יחד איתו. מארק סאליבן ייקח אתכם בכשרון מדהים לרגעי פחד, אושר, כעס, שמחה ועצב. דמויות רבות ילוו את הגיבור שמתחיל את מסעו בהרים וממשיכם עם גיוסו לצבא הגרמני! למה? כאן כבר מחובתי לעצור ולתת לכם את האפשרות לקרוא ולהיסחף בעצמכם.

תחת שמי ארגמן – הקדמת המחבר (מתוך הספר):

לשמונת אלפי היהודים האיטלקים שלא היה אפשר להציל. למיליונים ששועבדו בידי מכונת המלחמה הנאצית ולרבים מספור שלא שבו הביתה. ולרוברט דלנדורף, ששמע לראשונה את הסיפור והציל אותי.

ידידיי היקרים,

אני נרגש וגאה לדעת ש’תחת שמי ארגמן’ יוצא לאור בעברית. את הרומן כתבתי בהתבסס על סיפורו האמיתי של פינו ללה. זהו סיפור מימי מלחמת העולם השנייה, שמעולם לא סופר קודם לכן ושיש לו נגיעה ישירה לאופן הצלתם של יהודים איטלקים רבין מידי הנאצים.

ביליתי עשר שנים במחקר לשם כתיבת הספר, ערכתי ארבע מסעות לאיטליה, לגרמניה ולבריטניה, על מנת לרדת לשורשי האמת ההיסטורית העמודת בבסיסו. גלשתי בהרים וטיפסתי בנתיבי הבריחה…חפרתי בארכיוני המלחמה, ראיינתי היסטוריונים, מומחי שואה וניצולי שואה.

היו לי המזל והעונג לבלות שישה שבועות במחיצתו של מר ללה עצמו, שחשף בפניי את סיפורו, אותו שמר במחשכים שישה עשורים…זהו סיפור טראגי אולם גם סיפור של הישרדות ותקווה. אני מאחל לכולכם קריאה מרתקת.

שלכם, מארק סאליבן.

מקורות:

קראתם את הספר? אשמח לשמוע איך היה לכם – השאירו תגובה.