הר אדיר והר פקיעין – מסלול פסגות דרך הערים הדרוזיות

עלויות נלוות

100 ₪

איזור הטיול

הקיץ בישראל ארוך מדי. עונת הטיולים לרוב מתחילה בסתיו ואת החודשים החמים מבלים בעיקר בים או במעיין. מכיוון שלא יכולנו לחכות יותר, החלטנו דניאל ואני לצאת אל הר אדיר והר פקיעין. מסלול הליכה ברמה בינונית אותו אפשר לעשות בשעות הפחות חמות של היום ולפצל אותו ליומיים קלילים עם לינת שטח. אפשר לעשותו גם ביום אחד.

טיול להר אדיר והר פקיעין
אל הר אדיר והר פקיעין דרך הערים הדרוזיות. התמונה צולמה בירידה מהיישוב חרשים לעבר הכפר פקיעין.

יום הליכה 1 – הר פקיעין:

נקודת התחלה: היישוב חרשים | נקודת הסיום : הר פקיעין | אורך המסלול: 6 ק”מ

אורכו המלא של המסלול הוא 15 ק”מ ולכן ניתן לעשות אותו ביום אחד במסגרת של 7–8 שעות הליכה (יום שלם). מכיוון שרצינו להימנע מהליכה בשעות החמות פיצלנו את הטיול ליומיים. התחלנו ביום חמישי בשעה 1700. ירדנו מהיישוב חרשים לעבר פקיעין. מסלול סימון שחור מסומן היטב מוליך אתכם ישירות למרכז הכפר. אם בניתם על פיתה דרוזית אז חפשו את המסעדה של סאלח ממש ליד עץ התות, הוא כבר ידאג לכם.

העדה הדרוזית תמיד מסבירה פנים וכיף לשוטט בסמטאות הכפר. המשיכו לעבר בית המלון של פקיעין (יש רק אחד כזה). בשלב הזה אין סימון ולכן יש לשאול מקומיים כיצד להגיע למלון פקיעין. עולים בכביש המוליך אל בית המלון, חולפים על פניו וממשיכים למעלה עד הואדי הנמצא ממש בעיקול. ממש בהתחלה כבר תראו סימון שבילים כחול איתו תטפסו כשעה עד לפסגה 886 — הר פקיעין.

מכאן והלאה אתם כל הזמן באפיק הנחל עד לרמת פקיעין. השביל הכחול מסומן היטב. בהמשך תגיעו לפיצול שבילים ושביל ירוק יפנה אתכם ימינה. מומלץ ללכת כ-50 מטרים בשביל הירוק עד שתבחינו בפיצול שבילים נוסף עם סימון שקוף (שני פסים לבנים). סימון זה מכווין אתכם להוטה 17 — מערת נטיפים מדליקה. הצטיידו בפנס והיזהרו בירידה.

זחילה בהוטה 17
הוטה 17 – מערה קרסטית בהר פקיעין.
לינת שטח בסוף היום הראשון
מתכוננים ללינת שטח.

יום הליכה 2 – הר אדיר:

נקודת התחלה: הר פקיעין | נקודת הסיום : הר אדיר | אורך המסלול: 9 ק”מ

בוקר טוב. שקט מסביב. שותים קפה ומתחילים ללכת ב 700. חוזרים לסימון הכחול ויורדים מהר פקיעין לעין חותם שבנחל כזיב המדהים. המעיין, הנובע לבריכת בטון מסודרת הוא צינון נהדר לגוף ואפשר גם למלא מים ישירות מהזירזוף שבקצה. ממש בגדה השניה ולמעלה ניצבת לה הפסגה של הר זבול ומאחוריה העיירה הדרוזית חורפיש. ליד המעיין אכלנו ארוחת בוקר, המשכנו עם הסימון הכחול מטה לאפיק נחל כזיב ובמהרה טיפסנו במעלה הערוץ הקטן שממזרח להר. טיפוס מתון וקל.

הירידה מהר פקיעין לנחל כזיב
יורדים מהר פקיעין לנחל כזיב.

הסימון הכחול המכניס אתכם לחורפיש ממשיך דרך הכפר. חפשו אותו על עמודי חשמל לרוב. כאשר תגיעו לכביש הראשי (אל דאגה אתם תזהו את זה) תפנו ימינה ותרדו עם הכביש עד הכיכר. בכיכר צאו ביציאה השנייה או השלישית (האמת שאני לא זוכר פשוט תפנו שמאלה). מכאן תצאו כבר לדרך עפר שתכניס אתכם לבסוף לנחל פער.

קרובים לסוף:

ההליכה בנחל פער בטח תלווה בהזזה של קצת חורש מהדרך. נחל לא מטוייל כל כך וזה בהחלט נחמד. למעשה, עזבנו את חורפיש בשעה 900 והגענו למרגלות הר אדיר בשעה 1100. ההליכה בנחל פער היא יחסית ארוכה. השביל מוליך אתכם אל הפינה הצפון מזרחית של הר אדיר. בדרך תחלפו על פני מטעי תפוחים וכמה מעברי בקר. בשלב מסוים תבחינו בפיצול שבילים ומכאן אתם עם השביל הירוק מעלה אל הבסיס הצבאי שעל הר אדיר. חצי שעה טיפוס פחות או יותר.

תצפית הר אדיר ללבנון
תצפית מהר אדיר ללבנון.

***

המידע הנמסר כאן הוא בגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת מצב השמורה ולשקול טיול עם מדריך מוסמך במידת הצורך.