שביל ישראל (פרק א) – מתי לצאת לשביל ישראל ומה הציוד הבסיסי שצריך

03/06/2018 · על ידי עומר זיו

שביל ישראל - נחל יעלים ערד
תמונה מנחל יעלים מתחת לעיר ערד. כבר מהחורף, הניגודיות בין הצהוב לירוק הופכת את ההליכה לקסומה אף יותר.

מתי לצאת לשביל ישראל היא השאלה הראשונה שמגיעה בדרך כלל מיד אחרי שהחלטתם שבא לכם לצאת לחוויה המדהימה הזאת. לכן, הכתבה ראשונה מבין סדרת כתבות שיעסקו בשביל ישראל מוקדשת למידע הבסיסי ביותר שהוא בין היתר, מה המועד הנכון להתחיל ללכת. מקווה שסדרת הפרקים הזאת תהיה שימושית עבורכם, החל משלב התכנון ועד ההכנה הנדרשת בטרם היציאה וכולל ההתמצאות בשטח.

מעדיפים לשמוע ופחות לקרוא?
פרק 3 בפודקאסט שלנו עוסק כולו בשביל ישראל – לחצו להאזנה

מתי לצאת לשביל ישראל וכמה זמן זה לוקח:

אורכו של שביל ישראל הוא 1,000 ק”מ. הליכה בשביל מתחילתו ועד סופו אורכת בממוצע 50-45 יום ומומלץ ביותר לשריין חודשיים עבורו ביומן. הזמן שייקח לכם לסיים אותו מושפע מקצב ההליכה שלכם, מכמות השבתות או הימים בהן תרצו לנוח וכולל לעיתים גם הרפתקאות צד (התנדבויות לדוגמא) שגם קיימות בדרך.

בין אם תכננתם לצאת לכל שביל ישראל בבת אחת או ללכת אותו במקטעים – העונות המתאימות ביותר הן הסתיו והאביב. בעונות מעבר אלו, מזג האוויר בישראל נוח לטיול בכל הארץ. אולם, קיימים מספר דגשים שכדאי וחשוב לדעת בהקשר של כל עונה:

בסתיו:

כיוון הליכה מומלץ: מצפון לדרום | מתי לצאת: בין החודשים ספטמבר ועד נובמבר.

למה? בצורה הזאת, ככל שמזג האוויר מתקרר יותר, אתם הולכים ומתקדמים דרומה אל מזג אוויר נעים ודי אידאלי למדבר. יציאה מאוחרת (דצמבר ואילך) כבר אינה יעילה ועשויה לפגוע ברצף של הטיול שכן הסיכויים למזג אוויר גשום וחשש לשטפונות הוא גבוה יותר – וזה גם מסוכן. עוד כדאי לדעת ששעות האור מועטות ולכן על הטיולים להתחיל מוקדם ככל האפשר.

באביב:

כיוון הליכה מומלץ: מדרום לצפון | מתי לצאת: בין החודשים פבואר ועד מרץ.

למה? בדרך זו תתחילו במדבר כשעדיין קריר וככל שמזג האוויר מתחמם אתם תעלו צפונה אל איזורים קרירים ומוצלים יותר. יתרונה הגדול של עונה זו היא הפריחה המלווה אתכם לאורך כל הדרך. בנוסף לכך, מקורות המים, הגבים והמעיינות מלאים.

***
במידה ובחרתם לצאת לחלק קטן מהשביל (יומיים עד שבוע) תדעו שיש לכם יותר גמישות בבחירת הכיוון וגם בחלון הזמן (למשל, ללכת את המקטע הצפוני בלבד בחודשים אפריל-מאי זה בהחלט ריאלי). הטיול בקיץ לעומת זאת (יוני-אוגוסט) הוא פחות מומלץ. מזג האוויר החם מסוכן מדי לטיול ארוך, במיוחד במדבר. בשיא החורף, אפשר עוד לשקול טיול בכמה מקטעים בדרום הארץ. זיכרו לתכנן את המסלול ולא להקל ראש כאשר יש חשש לשטפונות.

מה הציוד הבסיסי ביותר שצריך להיות לכם?

לא משנה אם אתם תרמילאים, מטיילים מתחילים או מטיבי לכת על השביל, מומלץ מאוד להצטייד בכמה פריטים בסיסיים וחשובים ביותר:

  • נעליים – מומלץ להצטייד בנעליים סגורות. נעל טיולים טובה צריכה להיות עם סוליה מחורצת אשר תתן לכם אחיזה טובה בקרקע ובסלע. נעליים המוגדרות לטיולים עדיפות על נעלי ספורט או מגפיים אוסטרליות (בלנסטון, רדבק וכדומה). הקפידו למדוד את הנעל וללכת איתה טיפה לפני הטיול והציאה לשטח.

  • תרמיל – מומלץ תרמיל עם רצועות אגן. רצועות כאלו ניתן למצוא בתרמילים קטנים, בינוניים וגדולים. מדובר בחלק חשוב המאפשר לכם לשאת את המשקל בצורה נכונה (כאשר העומס יושב על עצמות האגן ולא על הכתפיים). שימו לב שהתרמיל נוח לכם ומתאים גם לבקבוקי מים גדולים. לטיולים חד-יומיים יש צורך בתרמיל בנפח 30-25 ליטרים. בטיולים דו-יומיים או עד שבוע הצטיידו בנפח תרמיל שבין 40-50 ליטרים ולטיולים ארוכים מאוד יש צורך בתרמיל בנפח 60-80 ליטרים.

  • מקלות הליכה – ממש חשוב! מדובר בציוד טיולים שישמור עליכם מכאבי ברכיים. מקלות הליכה מכניסים קצב להליכה, שומרים עליכם בירידות ודוחפים אתכם בעליות. הקפידו מהתחלה על הליכה עם זוג מקלות ולא עם מקל בודד.

  •  פנס ראש – תמיד טוב שיש בתרמיל. על תסמכו על הטלפון ורצוי לשמור את הסוללה בנייד למקרי חירום. הפנס רלוונטי בעיקר למתכננים לינות שטח.

  • מפה – נכון, יש היום אפליקציות וג’י פי אס נגיש, אך הם לא תחליף. הצטיידו במפת טיולים מעודכנת המתאימה לשביל ישראל. כיום, המפות הנפוצות ביותר הן מפות סימון השבילים המוכרות של החברה להגנת הטבע או המפות של שביל נט. וודאו שהמקטע והמסלול אליו אתם יוצאים מופיע על המפה.

בין אם זה ליום אחד, שלושה ימים, שבוע או חודשיים, הקפידו לארוז רק את מה שאתם צריכים באמת. ככל שתצליחו להקל ולהוריד במשקל ככה תהנו יותר. “להיות קליל” זו אינה משימה פשוטה ומטיילים מתחילים עשוים לקחת יותר ממה שצריך. עם הנסיון תבוא גם המיומנות.

***

למעבר לפרק ב – רשימת ציוד ממוקדת לתרמליאים, לחצו כאן >>

התגובות שלכם

24 תגובות על “שביל ישראל (פרק א) – מתי לצאת לשביל ישראל ומה הציוד הבסיסי שצריך

  1. הי.
    רציתי לדעת מהו זמן היציאה האחרון המומלץ ליציאה מכיוון דרום. האם להתחיל באפריל עלול להיות מאוחר מדי? … התכנון הוא לעשות מההתחלה ןעד הסוף
    תודה רבה.

  2. אהלן,
    האם במקטעים בדרום – ממצפה רמון עד אילת – יש הגבלה בגלל שטחי אימונים ? האם אפשר ללכת כול ימי השבוע מבלי להכנס לשטחי אש ?
    תודה על העזרה

    1. היי תומר. במרבית המקומות אין הגבלה. מנסיוני שבילסטים שמטיילים לבד לא מתאמים כלל.

  3. שלום רב
    קודם כל תודה על אתר יפה, מעשיר ומזמין.
    אנחנו זוג מבוגרים בגופם וצעירים ברוחם. רצינו לצאת בשבועות הקרובים (סוף יולי תחילת אוגוסט) ולהתחיל את השביל. מה הקטע המומלץ על ידכם? היכון ניתן למצוא קיטוע של השביל אם מספר קילומטרים של כל קטע? מה המלצתכם לגבי שינוע עם רכב בסוף יום?
    בברכה
    דוד

    1. היי דוד. טיול בתקופה חמה זאת הוא פחות מומלץ. קיטוע מסודר של השביל אתה יכול למצוא באתר החברה להגנת הטבע.
      אם בכל זאת אתם מתכוונים לצאת הייתי מתרכז במקטעים עם המים כמו נחל עמוד וגם הוא רק בחלקו.

  4. היי היי
    אני מעוניין לטייל בשביל ישראל מאזור ערד עד אילת, אבל יכול להתחיל באמצע ספטמבר ולא מאוחר יותר (תקופת החגים בקרובה). האם מומלץ להתחיל בעונה הזאת מוקדם כל כך את החלק הדרומי? אם כן, האם זה סביר ללכת לשני הכיוונים?
    בנוסף, אני הייתי מאוד רוצה להביא את הכלבה (הגדולה) שלי לטיול. זה אפשרי? יש מקטעים שכלבים לא יכולים לעבור?

    תודה,
    עידן

    1. היי עידן. היציאה בספטמבר לטעמי עדיין חמה. עונות מעבר גם ידועות במזג אוויר שעשויים להביא שטפונות. אם בכל אתה מתכוון לצאת הייתי מציע לשקול: טיול בשעות הענימות בלבד, בדיקה של מזג האוויר ולא לקחת סיכונים מיותרים.
      עם תכנון נכון הכל אפשרי. לגבי כלבה. יש קטעים מאוד מורכבים של יתדות ומדרונות שלמטייל עם תיק גדול וכלב יכול להיות מאתגר. השאלה כמה הכלבה ואתה מיומנים בהליכה מדברית ובמסלולים מגוונים. הייתי מתייעץ בקבוצות פייסבוק עם מטיילים שעשו את זה.

  5. ברצוני לצאת בחצי השני של ספטמבר (מאילת ועד באר שבע). המלצות, טיפים?

    1. היי אריה. ממליץ לראות את ההרצאה המצלומת. יש שמה טיפים והמלצות שרלוונטיות לכל מי החל מספטמבר.

  6. היי, אנחנו מתכננים טיול של כשבועיים ,הזמן היחיד בו אנו יכולים לטייל הוא מה20.12 עד תחילת ינואר. זה רלוונטי? ואם כן אז באיזה אזור בארץ?
    תודה!

    1. היי ליטל. זה בהחלט רלוונטי אבל עם סימן קריאה. מדובר בחודשי החורף אז מראש הייתי בוחן לטייל במדבר ואולי בחלקים הדרומיים שלו.
      לפני הכל צריך להבין אילו מסלולים אתם מסוגלים לעשות ומה רמת הקושי שהמדבר מחייב הכנה. אל תקלו ראש בנושא.

  7. מה התאריך הכי מאוחר שאפשרי לצאת בו לשביל המלא במרץ?

  8. שאלה
    אנו 2 חברים האם אוהל לשניים של חברת נייטשר הייק דגם קלאוד אפ 2 יספיק לנו כולל מקום לתיקים או עדיף אוהל ל 3 אנשים
    תודה

    1. היי. לרוב אוהל זוגי עם ציוד כמו תרמילים גדולים של שבילסטים יהיה צפוף. מצד שני, לא צריך לישון עם כל הציוד בפנים. אז הייתי הולך על האופציה הזוגית ולא מתפתה לאוהל לשלושה.

  9. היי
    אני רוצה לצאת לשביל בסוף יולי, התכנון להגיע למדבר בתחילת ספטמבר. כמה נורא לעשות את החלק הדרומי בחודש ספטמבר מבחינת מזג אוויר?
    תודה

    1. היי מתן. אם כבר פינית את הזמן לטייל בשביל בספטמבר, לא עדיף לך לצאת צפונה בהתאם לעונה? איזור אילת וכל מרחב הנגב הגבוה מאוד חם גם ספטמבר.
      תשקול לצאת מצפון.

  10. היי. אמצע ..סוף ינואר זה זמן טוב למסלול בדרום? מבחינת שטפונות.. גשמים..

    1. היי דיתי. אם הכוונה לצאת לשביל ישראל בינואר הייתי מחכה טיפה. מומלץ להתחיל בפברואר. שטפונות יכולים להיות גם וגם פה ולכן חשוב לבדוק בטרם יציאה למסלול את העדכונים בשרות המטארולוגי

Comments are closed.