טרק להר הקילימנג’רו – כך זה נראה, כך זה מרגיש

25/09/2022 · על ידי עומר זיו

בגובה 5,895 מטרים, על גבול קניה וטנזניה, ניצבת הפסגה הגבוהה ביותר באפריקה. בשונה מטרקים וטיולי הליכה אחרים שעשיתי הייתה חווית הטיפוס להר הקילימנג’רו שונה – בעיקר מנטלית. 7 ימים הרגשתי שאני מדבר עם ההר, כאילו מבקש ממנו רשות להמשיך ולעלות עד לפסגת אוהרו המפורסמת. הנה טעימות מהאווירה והדרך אל הפסגה מהמשלחות האחרונות שהובלתי.

המשלחת הבאה לקילימנג’רו בפברואר 2024
בשיתוף “אקו טיולי שטח” – לתכנית הטיול המלאה

מעדיפים להקשיב? האזינו לפרק הפודקאסט על הקילימנג’רו כאן

kilimanjaro-trek-2
רגע ההגעה למרחב המדבר הארקטי בסופו של טיפוס טכני על קיר ברנקו. שביל המאצ’מה, יום הליכה 3 על ההר.

מקו המשווה אל הקוטב – ההר הולך ומשתנה בכל יום

הקילימנג’רו נחשב להר הגבוה ביותר בעולם העומד בפני עצמו. כלומר, הוא לא חלק מרכס כמו למשל האוורסט שהוא חלק מההימלאיה. הקילימנג’רו, המתרומם בסמוך לקו המשווה, הוא הר געש קלאסי כאשר הלוע וצורתו הקונוסית בולטת מכל מקום ובכל גלויה (הותיקים שקוראים ברגעים אלה את הבלוג אולי נזכרים בסדרת הספרים של לאה גולדברג – “סיאה הילדה מאפריקה” ).

הטיפוס על ההר מקביל להליכה מקו המשווה אל הקוטב. מהסוואנות המפורסמות של טנזניה, עולים ליער טרופי, חוצים צמחייה אלפינית ומגיעים למדבר הארקטי (שתכלס זה אומר שכלום לא גדל בו אבל התחושה היא של מאדים) ומסיימים בנוף קרחונים. המגוון הנופי הופך את החוויה למיוחדת. עוצמתו של ההר מדברת אליך בכל יום בצורה אחרת ופסגתו מופיעה כמעט תמיד מכל מחנה.

הר הקילימנג'רו
מבט על הקילימנג’רו מתוך חגורת הצומח של היער הטרופי. צולם בדרך למטה ביום האחרון לטרק.

לרקוד ולשיר כל הדרך לפסגה – הצוות המקומי שדוחף אותך קדימה

החוויה הנופית בהר יוצאת מן הכלל והיא משתנה בכל יום. מכיוון שעוצרים לא מעט על מנת להתאקלם יש הרבה זמן להתבונן ולהתרגש מהשינוי הזה ככל שעולים בגובה. לצד אלו, טיפוס על הקילימנג’רו מתבצע עם חברות תיירות טנזניות וצוות מקומי (לא ניתן לטייל על ההר באופן עצמאי). קבוצות שבין 10-15 מטיילים ילוו בצוות גדול שיכלול: מנהל משלחת, מדריכים, טבחים ופורטרים. הדרך לפסגת אפריקה, לטעמי, איננה אפשרית בלעדיהם ולו רק בגלל הפתרון הלוגיסטי. אחרי יום ארוך, הם תמיד יקבלו אותך בשמחה ואחרי ימים מאתגרים ידאגו לעשות שמח. הנה, תסתכלו:

איך נראה מחנה המשלחת על ההר – בדיוק ככה:

משלחת טובה ומקצועית היא כזאת שיורדת לפרטים הקטנים. מחנה הלינה והציוד שמרכיב אותו חייב להיות איכותי ונוח לשהייה. במשך שישה ימים המחנה מפורק מדי בוקר ומוקם לקראת סוף היום. אוהלים מרווחים, שירותים פרטיים ואוהל משלחת רחב תורמים מאוד לנוחיות המטיילים עד כמה שניתן. זהו תנאי בסיסי שחשוב להקפיד עליו כאשר יוצאים לטרק מורכב בגבהים. ככל שנקפיד על תנאים טובים לישון בהם כך נעזור לגוף שלנו לתפקד בגובה.

בוקר טוב! שגרת מחנה ויום הליכה בטרק לקילימנג’רו:

ימי ההליכה במהלך הטרק לקילימנג’רו אינם ארוכים. אולם, ככל שעולים בגובה קצב ההליכה יורד וההתקדמות איטית – זאת על מנת להתאקלם באופן מיטבי. צמד המילים המפורסם ביותר הוא “פולה פולה” שמשמעותו לאט לאט בסוואהילית. השכמה תהיה סביב השעה 6:30 ותלווה בקערת מים חמים. לאחר שטיפת הפנים על המטיילים לקפל את הציוד שלהם ולהוציא אותו מחוץ לאוהל. בזמן הזה, יש קפה, תה ועוגיות בשביל להתחמם. ארוחת הבוקר מוגשת סביב השעה 8:00 ומיד אחריה יוצאים לדרך. חלק מן הימים מסתיימים כבר בצהריים וחלק טיפה אחרי. יש הרבה זמן פנוי ואפשר לנצלו לקריאה, כתיבה והתאקלמות. הנה סרטון קצר מבוקר שגרתי על ההר.

רגע האמת – הצעדים האחרונים לפני הפסגה בזריחה:

כפי שכתבתי בהתחלה הטרק לקילימנג’רו שונה משאר הטרקים שאני מדריך. יש לו מטרה ברורה – להגיע לפסגה. לכן, הדרך שבה אנחנו מתנהלים משרתת את המטרה הזו. יום הפסגה הוא הקשה ביותר. הוא מתחיל בחצות ואורך 6-7 שעות בשביל צר (לא מפחיד) ובטמפרטורות מתחת לאפס אשר מחייבות אותנו לבצע עצירות קצרות בלבד ולהיות בתנועה כל הזמן (לפחות עד שהשמש זורחת). בשלבים האלו רמת החמצן נמוכה, הגוף מתנשף והאי ודאות מתבהרת לאט מאוד.

ההגעה לפסגה מחולקת לשתיים. פסגת סטלה (5,756) ופסגת האוהורו (5,895). התלילות המאתגרת מסתיימת בנקודה הראשונה. ממנה ועד לפסגת האוהרו התוואי מתון ובעיקר מה שמפריד בינהם זה 45 דקות של חוסן מנטלי שנדרש מן המטיילים. עם ההגעה מתפרץ אותו אדרנלין (ולעיתים גם דמעות של אושר) שמאפשר למטיילים להסיר את הכפפה ולצלם סלפי, אבל בעיקר לחייך. 10 דקות ומתחילים לרדת שכן השהייה בגבהים הללו מסוכנת.

הירידה אורכת חצי מזמן הטיפוס ואם אין עננים יש קרינה מאוד חזקה ויכול להיות חם מאוד. להר הקילימנג’רו מיקרו אקלים משלו וחייבים להיות ערוכים אליו בכל הנוגע לציוד וביגוד מתאים ומקצועי. אחרי שיורדים, נחים קצת, אוכלים צהריים וממשיכים מטה (יום עם ירידה מצטברת של 3,000 מטרים).

טרק להר הקילימנג’רו – למי זה מתאים?

הטרק לקילימנג’רו אינו מתאים לכל אחד. בראש ובראשונה אתם צריכים לרצות ולהרגיש בנוח לישון באוהל, בתנאי שטח וללא מקלחת במשך שבוע. אם עניתם כן על זה, השלב הבא הוא להיות בעלי כושר גופני בסיסי טוב. רצוי כמובן נסיון בטרק אחד או יותר, אולם כבר יצאו איתי מטיילים שהטרק לקילמנג’רו היה הראשון שלהם.

חשוב לציין שקודמים ליציאה לטרק פגישת קבוצה וטיולי הכנה עוד בישראל. זאת על מנת לבדוק את איכות הציוד ולהכיר בטרם היציאה לשטח. לקבוצה משמעות רבה בהצלחתו האישית של כל מטיילת ומטיילת. טיפים נוספים ועוד מתיעוד החוויה בערוץ היוטיוב >> 

***
מעניין אתכם לשמוע עוד? הקשיבו לפרק הפודקאסט החדש על הקילימנג’רו
רוצים להתייעץ? דברו איתי.

התגובות שלכם

3 תגובות על “טרק להר הקילימנג’רו – כך זה נראה, כך זה מרגיש

  1. מעונין מאד .רק כדי שאוכל להגשים חלום צריך רפשרות לשמירת שבת .אוכל אני מניח אפשר להסתדר על ירקות פירות ודגים אשמח לשמוע אם יש אפשרות

    1. ארז שלום. זה לא כזה פשוט. בכל הנוגע לשמירת שבת וכשרות, נושא זה מאוד מאתגר בטיול לקילימנג’רו. אני מציע לצאת עם קבוצה ייעודית לשומרי שבת וכשרות במידה ויש כאלו (אני פחות מכיר). בהצלחה.

Comments are closed.