נחל תבור – קניון הבזלת ופריחת התורמוסים

18/02/2018 · על ידי עומר זיו

משך הטיול

חצי יום

אורך המסלול

8 ק"מ

דרגת קושי

  • בינוני

למי מתאים

  • מתחילים
  • משפחות
  • מטיבי לכת

עונה מומלצת

  • חורף
  • אביב

סוג מסלול

מעגלי

כולל/לא כולל כניסה למים

כולל

ציוד חובה

עלויות נלוות

איזור הטיול

נחל תבור וקניון הבזלת

נחל תבור הוא אחד מן המסלולים היפים ביותר בגליל התחתון. שיא יופיו של המסלול הוא באמצע עונת החורף, כאשר הנוף ירוק ופריחת התורמוסים והשקדיות בשיאה. נחל תבור בחלקו התיכון אפילו זורם, מה שמוסיף קסם בלתי רגיל למסלול. ניתן לבקר בו גם באביב המוקדם, בשאר העונות המסלול פחות מומלץ. המסלול המובא כאן מתחלק לשניים: קצר (נחל תבור בלבד) וארוך יותר (נחל תבור ונחל דנה).

 לפני שמתחילים – חובה לקרוא:

  • המסלול ברמת קושי: בינונית.
  • מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים מספר 3 – המסלול משלוט ומסומן היטב.
  • ההליכה מותרת בשבילים המסומנים בלבד.
  • המסלול מעגלי. על מנת לא להפריע לתושבי קיבוץ גזית יש להשאיר רכב במקום החניה המוסדר של המסלול בלבד.
  • אין לצאת למסלול במזג אוויר סוער. התראות ואזהרות ניתן לבדוק באתר השירות המטארולוגי.
  • אנא שמרו על הנקיון ואספו את האשפה איתכם החוצה.
  • בימי שבת וחגים יש במסלול הרבה רכבי שטח ולכן מומלץ להגיע מוקדם ככל האפשר.
  • צפו בגלריית התמונות בסוף העמוד להבנה טובה יותר של המסלול.
  • לצפייה במסלול הטיול על בסיס מפת סימון שבילים – לחצו כאן.

דרכי הגעה:

  • אל תחילת המסלול והחניה יש להגיע לקיבוץ גזית. משער הכניסה יש לעקוב אחר השילוט לשמורת נחל תבור. הכביש הראשי יוציא אתכם מהצד השני של הקיבוץ ישירות אל חניית עפר מסודרת. כאן מתחיל ומסתיים הטיול. ב-waze: “חניה נחל תבור”.

נחל תבור -תחילת המסלול:

מרחבת החניה יש לצעוד על דרך העפר (סימון שבילים אדום) כ-10 דקות עד לפיצול שבילים אדום-שחור. אם הגעתם ביותר מרכב אחד, תוכלו לחסוך קצת ולקדם רכב אחד קדימה לאותו פיצול אולם זה לא קריטי כל כך. מפיצול השבילים המשיכו עם הסימון השחור ולאחר 5 דקות הליכה פנו ימינה אל סימון שבילים כחול. הסימון הכחול ילווה אתכם מעתה לאורך מרבית המסלול. המשיכו בו כקילומטר עד לתצפית (ראו גלריית תמונות בסוף המסלול). 

“בשביל הנוף הזה אנחנו כאן”

המשפט המרגש הזה חקוק על הסלע הצופה אל קניון הבזלת והפרסה בנחל תבור, בתצפית מסודרת לזכרו של אורן ליפשיץ. אם טרם הספקתם לשתות קפה, שווה לשקול לפתוח את הבוקר בנקודה קסומה זו. שימו לב שהמשך המסלול והירידה נמצאים קצת לפני התצפית.

נחל תבור
הירידה לקניון הבזלת מנקודת התצפית.

קניון הבזלת ופריחת התורמוסים:

הירידה אל אפיק הנחל איננה ארוכה אך תלולה. בימים שאחרי גשם, כאשר המסלול בוצי יש להתקדם בזהירות. אם ברשותכם מקלות הליכה, זה הזמן להשתמש בהם. בעונת החורף, לקראת פבואר כבר תבחינו בתורמוסים המקשטים את המדרונות בסגול ושקדיות יוסיפו גוון לבן לנוף המדהים הזה. עם ההגעה לאפיק הנחל יש לפנות ימינה (דרום-מזרח) ממשיכים עם סימון כחול. ההליכה בנחל נינוחה ובמגמת ירידה. לעיתים תצטרכו לחצות את פלגי המים. לכו באפיק הנחל עד שתגיעו לבריכה הגדולה.

נחל תבור ופריחת התורמוסים

נחל תבור – הבריכה המרכזית:

הפסקת קפה מספר שתיים או לפחות ארוחת בוקר. הבריכה המרכזית בנחל תבור מפנקת ובעונת החורף המים קרים במיוחד. המשך המסלול נמצא משמאל לבריכה וכולל מעבר קצר של יתדות. שימו לב לא להחליק. עד כה הלכתם 2 ק”מ. המשך המסלול קל ואורך כחצי שעה עד 40 דקות עד לנקודת היציאה הראשונה מהנחל.

הבריכה - נחל תבור

נחל תבור  – סוף מסלול קצר:

נחל תבור ממשיך עד לעמק הירדן. מרבית המטיילים והמשפחות מטיילים במסלול הקצר המסתיים בעליה לקיבוץ גזית חזרה. נקודת יציאה זו ברורה מאוד בשטח ונמצאת על פיצול שבילים כחול-אדום בסמוך למספר שולחנות פיקניק. כאן תוכלו לבחור האם לעלות חזרה לקיבוץ ולסיים את המסלול (8 ק”מ בכללי) או להמשיך. אם בחרתם לסיים כאן, קחו את דרך העפר הנוחה (סימון שבילים אדום) מעלה אל הקיבוץ. דרך זו מסתיימת ברחבת החניה.

נחל תבור ונחל דנה – המסלול הארוך (15 ק”מ מצטבר):

נחל תבור

המרחבים הירוקים האינסופיים עושים חשק להמשיך ואם בחרתם באפשרות זו לא תתחרטו. ההליכה עד הכניסה לנחל דנה איננה ארוכה, אך דעו שהיא מאריכה את המסלול. סיכוי טוב שפרות ירבצו מימינכם ומשמאלכם ולעיתים גם רכבי שטח יחצו. המשיכו בנחל תבור ובדרך העפר המסומנת אדום עד פיצול השבילים והשילוט המורה על הכניסה לנחל דנה (מיובליו של נחל תבור). מעתה, הסימון הוא בצבע שחור. 

מנחל דנה עד לסיום המסלול:

ההליכה בנחל דנה שווה את המאמץ. הנחל פחות מטוייל ולכן ההליכה בו יותר בתולית, שקטה והשביל לפעמים קצת פחות בולט אך הסימון בשטח קיים. היציאה מנחל דנה אפשרית בכמה מקומות, היציאה הנפוצה ביותר היא  מיד אחרי שחוצים מעבר בקר. בנקודה זו תבחינו בדרך עפר תלולה שעולה לרמת כוכב ולדרך החקלאית שתוביל אתכם חזרה לקיבוץ (כשעה הליכה מסוף העלייה עד הקיבוץ).

נחל דנה ונחל תבור

המידע הנמסר כאן הוא בגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת מצב השמורה ולשקול טיול עם מדריך מוסמך במידת הצורך.הע

התגובות שלכם

14 תגובות על “נחל תבור – קניון הבזלת ופריחת התורמוסים

  1. עומר שוב תודה כמו תמיד על הטיפ הסופר מקצועי! עזרת לנו לנצל את השבת במקום הכי יפה שיש! נחל תבור היה מסלול מלא במים ופריח ואני כבר מחכה לטיול הבא! תודההההה

  2. ליאור שלום,
    תודה על המידע המפורט.
    האם ההערה לגבי מחלת הפה והטלפיים עדיין בתוקף?

    אם המסלול מומלץ גם בעונה זו?

    תודה
    דנה

    1. היי דנה. בכיף על המידע. השמורה והאיזור עדיין סגור למטיילים. בכללי, אני פחות ממליץ על האיזור הזה לטיול קיץ.
      את יכולה להתקשר 3639 * ולהתעדכן בדבר פתיחת השמורה.

  3. תודה רבה על הכתבה המושקעת.
    האם לדעתך מתאים לעשות את המסלול הזה בשבועות ה 8.6 ?

    1. היי. תודה על הפרגון. אפשרי. יהיה יבש מסביב אז קצת מבאס אולם הבריכה תמיד כיפית. בתכלסף הייתי מתרכז אולי באצבע הגליל ובירדן ופחות באיזור הזה וחוזר לפה במזג אוויר נוח יותר.

  4. היי תודה על הכתבה המושקעת!
    האם באמצע מאי עדיין שווה להגיע למסלול או מאוחר כבר?
    תודה

  5. היי,
    אני מעוניינת להגיע מחר למסלול הקצר הכחול. מה מצב המים והאם עדיין ירוק ויפה?

  6. היינו ב10.11.2020. המסלול מעגלי לחלוטין (לא בלון). ביציאה מהחניה כדאי לשים לב שיוצאים לכיוון הנכון עם השביל האדום. אם מתבלבלים, אחרי בערך 150 מטרים אפשר לחתוך לתצפית דרך המסלול הירוק (לא מאריך את הדרך בכלל).
    הירידה במסלול הכחול באמת מאוד תלולה, ואולי עם ילדים שווה לעשות את המסלול ההפוך (לרדת באדום ולעלות בכחול). כך אפשר לעשות את הצד התלול בעליה (קצת פחות סיכוי ליפול).
    מסלול מאוד כיפי!
    הרבה מים ונוף מדהים
    מומלץ מאוד!

Comments are closed.