שביל ישראל (פרק ג) – אוכל בשביל ישראל ומתכונים מומלצים

01/06/2018 · על ידי עומר זיו

נסיון בטיולים
חודשיים של הליכה ברגל עם תרמיל מצריכים תזונה איכותית שתתן לגוף את כל האנרגיה שהוא צריך. אולם, לפני שאנחנו מתנפלים על הצלחת אחרי יום הליכה קשוח, צריך לזכור שהאוכל יושב לנו על הגב ולכמות של שבוע יש משקל רב. אז איך נראה סדר היום שלנו מבחינת ארוחות ומה בכלל אוכלים? לכמה זמן צריך להצטייד ומה הקשר בין אוכל לקצב ההתקדמות שלנו. כמו שאר הפרקים המידע כאן רלוונטי לטרקים בכלל, גם לקצרים יותר. כולל מתכונים מומלצים. בתאבון.

אוכל בטרקים – גישה כללית:

הליכה בשביל ישראל ובטרקים בכלל מתחילה בתכנון נכון של הטיול – גם בהיבט האוכל. יש הבדל רב לטעמי בין הדרך שבה נאכל – והמצרכים שנקח עמנו כאשר אנחנו מטיילים לבד – לבין הליכה יחד עם שותפים. בטיול לבד אדבוק בגישה של ארוחות קצרות, לא כבדות עם כמה שפחות משקל, בעוד שבטיול עם שותפים ארוחות צהריים לדוגמא הן בדרך כלל חלק מהחוויה ויש חאפלה גדולה של פחיות טונה ואננס משומר.

היתרון הגדול בשביל ישראל הוא הנגישות שיש למקומות בהם ניתן לחדש את אספקת המזון שלנו. על כן, הזמן הארוך ביותר אליו הייתי מצטייד במקרים מסוימים היה שבוע. במקטעים מסוימים הייתי לוקח בחשבון ארוחת צהריים במרכז מסחרי וכך לוקח על עצמי פחות משקל. הנגישות למקומות בהם ניתן לקנות מצרכים ואוכל היא גדולה יותר בצפון מאשר בדרום וזה גם נתון שעלינו לקחת בחשבון.

ההליכה בשביל ישראל אורכת בין 10-8 שבועות. בעוד שחידוש האוכל במקטעים בצפון יכול להיות תוך כדי תנועה, בדרום התמונה היא שונה. לכן, אביא כאן שתי דוגמאות להצטיידות של מזון לתקופה בת שבוע  – דוגמא אחת היא הדרך בה אני מצטייד לטיול לבד והשנייה עם שותפים.

אוכל בשביל ישראל למטיילים לבד:

אוכל בטרקים
דוגמא להתארגנות להליכה של שבוע, במקרה הזה למקטע שבין עין רקעם למצפה רמון על שביל ישראל. התפריט וההחלטה מה לאכול נקבעת מראש.

הארוחות נקבעות מראש:

כפי שניתן לראות בתמונה לעיל, לכל יום בשביל כבר יש את הארוחות שלו. המספרים על השקיות הם ימי ההליכה. אל השקית זיפ-לוק הגדולה (1) תמיד ייכנסו השקיות, החטיפים והמצרכים הרלוונטים לאותו יום כולל ארוחת הערב. שאר המצרכים והאוכל יהיו בתוך שקית אחת גדולה אשר תשב עמוק בתוך התיק. בצורה הזאת מתאפשרת לי נגישות לארוחות שלי בצורה נוחה ללא צורך לנבור בתוך כל השק ולבחור מה בא לי לאכול.

ההגיון מאחורי הארגון הזה: התכנון והארגון בטרם היציאה לדרך מאפשרת לי להרכיב במדויק את מה שאני צריך ללא סחיבת משקל מיותר. בזמן שאני בשטח, הסדר והארגון חוסכים לי זמן ואנרגיה אותה אני יכול לנצל למנוחה, לאיסוף עצים או כל מטלה אחרת. לי באופן אישי זה נוח מאוד.

קפה שחור, ארוחת בוקר טובה וארוחת ערב חמה:

כאשר אני מטייל לבד והמקטעים שיש ללכת הם ארוכים אז אין לי ממש הפסקות צהריים מסודרות. היום מתחיל מאוד מוקדם, מיד עם הזריחה. זאת בדרך כלל שעה שאתה לא ממש יכול לאכול ולכן אני מרתיח מים לקפה שחור (תוך כדי קיפול הציוד) ומנשנש כמה עוגיות ויוצא לדרך ונותן לרעב של הבוקר להיבנות. לקראת הבוקר המאוחר אני עוצר ונהנה מדייסת קוואקר טובה עם כמה פלחי תפוח. זוהי ארוחת בוקר מזינה שהאפקטיביות שלה בהחלט מורגשת. מכאן ואילך אני משקיע את הזמן בהתקדמות ומתבסס על ארוחות קלות וקצרות לאורך היום. מה שאומר שאין לי ארוחת צהריים ארוכה וכבדה. אני יותר מתבסס על חטיפי אנרגיה ופירות יבשים על מנת להישאר קליל ולנוע. בערב, זה זמן הפינוק ואני דואג לאכול ארוחה חמה וטובה עם פחמימות להחזרת כל האנרגיה שאיבדתי.

דוגמא לתפריט יומי:

  • בוקר מוקדם (7:00-6:00 בבוקר): קפה שחור ועוגיות גרעינים קלות.
  • בוקר (10:00-9:00): דייסת קוואקר עם חתיכות תפוח (חצי תפוח למנה) ופירות יבשים.
  • צהריים: אין ממש ארוחה מסודרת. יש הפסקות קצרות בהן אני אוכל פירות יבשים וחטיפי אנרגיה.
  • ערב: אורז / פסטה בשילוב שמן זית, חתיכות קבנוס ותבלינים.

ארוחות לדוגמא וכיצד לחשב את האוכל:

מיקס פירות יבשים
מיקס של פירות יבשים שאותם אני מחלק לשקיות לפי מספר הימים. מתפקד כאחת מן הארוחות שאני אוכל תוך כדי הליכה או בהפסקות קצרות בין הבוקר לערב.

הדוגמאות המובאות להלן הן מתוך הכנה למקטע באורך 6 ימי הליכה בנגב. ההתארגנות מבחינת קניית המצרכים והחלוקה לימים אורכת יום שלם ויש לקחת זאת בחשבון במידה ועצרתם לאספקה מחדש. מן הסתם לא בכל מקום שתעצרו יהיה את כל השפע שיש בסופרים ולפעמים תצטרכו לאלתר עם מה שתמצאו בצרכנייה המקומית.

מצרכים שמריכבים את ארוחות הבוקר שלי:

  • קפה שחור עלית. אפשר לשפוך לתוך קופסא אחת מתוך סט קופסאות אחד על אחד.
  • דייסת קוואקר לפי משקל (5 כפות לארוחה אחת). אורז בשקית זיפ-לוק לשמירת הטריות.
  • תפוח – פרי קשה שלא ימעך בתיק. חצי תפוח לארוחה. 2 תפוחים מחזיקים לארבעה ימים.
  • פריכיות דבש או שוקולד  – תוספת נחמדה שיכולה לבוא בבוקר או בערב. בשביל הגיוון. פריכיות לא שוקלות הרבה.

מצרכים שמרכיבים את ארוחות הצהריים שלי:

  • מיקס פירות יבשים בשקית זיפ-לוק (200 גרם משקל ליום). בדרך כלל אני שופך לתוך קערה את כל הפירות היבשים שאני אוהב יחד עם פיצוחים מכל מיני סוגים ומרכיב מזה שקיות לכל יום (ראו תמונה לעיל).
  • חטיף NatureVally (אחד ליום, בכל חבילה יש שתי שורות). אפשר גם כל חטיף אנרגיה אחר.
  • עוגיות גרעינים תוצרת בית – קלות, בריאות וטעימות. יכולות לשמש לבוקר עם הקפה או לנשנוש על הדרך (למתכון לחצו כאן).

מצרכים שמרכיבים את ארוחת הערב שלי:

  • אורז / פסטה – מוצא את זה הכי פשוט להכנה ומספיק מזין. הפסטה מאוד קלה מבחינת משקל (300 גרם פסטה בשקית לארוחה / כוס אורז בשקית לארוחה). אפשר לפי משקל ואפשר לקנות אריזות מוכנות שרק צריך לחמם במים (מעדיף לפי משקל).
  • חבילת קבנוס אחת – חותך לקוביות ומשלב בכל ארוחת ערב.
  • תבלינים ושמן זית.

*החישובים נעשים באמצעות משקל קטן שיש לי עליו אני מניח את השקיות ורואה כמה גרם יש בהן. הכל כאן בגדר המלצה ואחרי הרבה ניסוי וטעייה זאת השיטה שנוח לי היום לטייל איתה ואלו המצרכים שאני מעדיף. כמה דברים נוספים: (1)  – השימוש בשקיות זיפ-לוק הוא מומלץ מאוד. שומר על הטריות וגם אטום לרטיבות (גודל S טוב למנה יומית). (2) פקל תבלינים איכותי משדרג כל ארוחה.

אוכל בשביל ישראל
אוכל לשישה ימי הליכה, כך זה נראה שהכל ארוז. בשקית בד משמאל נמצאות כל הארוחות להמשך השבוע. בתיק שורש נמצאים כלי הבישול, הקפה והתבלינים. לשקית זיפ-לוק מספר 1 נכנסים מדי יום מנות האוכל הרלוונטיות לאותו יום. השקית זיפ-לוק מספר 1 יושבת נגישה בראש התיק בעוד ששאר האוכל יושב בתחתית התרמיל.

אוכל בשביל ישראל למטיילים עם שותפים:

טיול עם שותפים בשביל ישראל או בכלל מאפשר לסחוב מצרכים ומוצרי מזון שאני לא רואה את עצמי לוקח בטיול עצמאי. מצרכים כמו: פחיות טונה, עלי גפן משומרים, תירס, טחינה, לחם, שוקולד, עגבניות ועוד. האמת, למה לא. לטייל עם שותפים ברגל ועם תרמיל על הגב מביא לכך שלארוחות האלה מתיישבים מטיילים ומטיילות רעבים מאוד. תחת הכותרת של “אוכל בשביל ישראל עם שותפים” אהיה פחות מדויק ויותר אציג את הרעיון הכללי עם כמה דוגמאות ואף מתכונים מומלצים.

אוכל בטרקים עם שותפיםטיול עם שותפים מאפשר לסחוב מצרכים שישדרגו את הארוחות ויהפכו אותן לחאפלות כיפיות במיוחד.

מתחילים בקפה שחור ולאחר מכן ארוחות מסודרות, מפנקות ויחסית וארוכות:

ההתחלה של טיול עם שותפים די מזכירה טיול עצמאי. עדיין קמים מוקדם ולאף אחד לא התפתח התיאבון. לכן, מתחילים בקפה שחור עם איזה ממרח שוקולד או טחינה ודבש ויוצאים לדרך. לקראת השעה עשר כבר מתיישבים לארוחת בוקר ובהמשך היום לארוחת צהריים עם קפה שחור לסיום ובערב ארוחה חמה עם תה ואיזה צ’ופר. בשונה מטיול עצמאי, ההפסקות הן ארוכות יותר.

דוגמא לארוחת בוקר מומלצת:

לרוב, איפשהו בין 10:00-9:00 עולה הצורך בארוחת בוקר טובה על מנת להמשיך להתקדם. בטיול עם שותפים ועם חברים שלי לטיולים ארוכים המתכון המנצח הוא דייסת קוואקר חמה ומפנקת. כן, זאת ארוחה שיושבת וסותמת לך את הקיבה אבל היא מלאה בכל מה שהגוף שלך צריך על מנת להמשיך ללכת כמה שעות נוספות במאמץ.

ארוחה מסוג זה כוללת: שיבולת שועל, דבש, פירות יבשים, בסיס חלב / מים / רכז תפוחים טבעי, שפע של דגנים ותוספת של פרי בנוסף. הכל מתבשל יחד בסיר והתוצאה היא מעדן. למתכון מומלץ ואופן ההכנה לחצו כאן.

דוגמא לארוחת צהריים:

ארוחת צהריים בטרק היא סוג של ארוחת פועלים. פורסים על השולחן את הכל ומרכיבים כל פעם פרוסה עמוסה בכל טוב. בדרך כלל, בטיולים שלי עם שותפים יהיו המצרכים הבאים: טונה, תירס, טחינה, גבינה צהובה, עגבניות לימים הראשונים, מלפפונים, ביצים קשות ליומיים ראשונים במקסימום, לחם, בצל, עלי גפן.

אפשרויות לגיוון:

  • בטרם היציאה לטרק אפשר להכין ליום הראשון סנדוויצ’ים מפנקים ולעטוף אותם בנייר כסף ולחסוך בסחיבת אוכל ליום אחד.
  • אפשר גם להכין ביצים קשות ליום הראשון לפני היציאה לשטח.

כיצד לחשב את הכמויות:

  • פחית טונה אחת סטנדרטית מספיקה לשני אנשים לארוחה.
  • חצי עגבניה לבנאדם.
  • בצל אחד גדול לארוחה (4-3 אנשים).
  • חבילת גבנ”צ אחת ל-3 ימים.
  • טחינה 500-400 גרם (ממליץ על הר הברכה). מספיקה ליותר משבוע.

דוגמא לארוחת ערב:

ארוחת ערב חמה ומלאה בפחמימות – זאת המטרה. בטיול עם שותפים יש מקום להשתמש גם בסיר ובמחבת לעבודה במקביל. בעוד שבסיר יתבשלו פחמימות מסוג: אורז, פסטה או פתיתים ניתן להוסיף תוספות מעניינות ובעיקר: רסק עגבניות, שעועית משימורים וקבנוס. כמובן שפקל תבלינים איכותי משדרג את הארוחה.

***

יש לכם טיפים משלכם? אשמח לשמוע ולדעת מה אתם חושבים – השאירו תגובה.

לפרק ד – הטמנות מים ואוכל בשביל ישראל, כנסו >>

למדור שביל ישראל ולכל הפרקים לחצו כאן

התגובות שלכם

4 תגובות על “שביל ישראל (פרק ג) – אוכל בשביל ישראל ומתכונים מומלצים

  1. מצאנו בטיולים לאורך השנים שעדשים הולכים מעולה. אפשר לטגן בהתחלה ירקות קשים כמו בצל וגזר, להוסיף אורז, ובסוף להוסיף עדשים כתומות שמתבשלות ממש מהר ומאוד מזינות. פטריות תמיד משדרגות הכל בטירוף ואפשר לקחת מיובשות שזה קל מאוד.

    1. אהבתי את השדרוג של הפטריות. ללא ספק אם כבר עדשים אז כתומות. תודה על השיתוף.

Comments are closed.