יבלות ושלפוחיות בטרקים וטיולים – 5 טיפים למניעה וטיפול

23/07/2017 · על ידי עומר זיו

יבלות ושלפוחיות בטרקים וטיולים הן תופעות שכיחות. הליכה בשבילים ארוכים יכולה להיות לא נעימה בכלל אם בתוך הנעליים מתחוללת מלחמה בין העור שלנו לבין הגרביים והנעליים. אז הנה כמה פעולות פשוטות שיעזרו למנוע או לפחות למזער עד כמה שניתן יבלות ושלפוחיות בטרקים וטיולים.

יבלות ושלפוחיות בטיולים - טיפול ומניעה

1. ללכת עם הנעליים מספיק זמן לפני הטרק:

קניתם נעליים חדשות? השגתם מחבר זוג נעליים רק לטרק ספציפי? הקפידו כמה שיותר זמן לפני הטיול ללכת עם הנעליים. לכו איתם לעבודה, בערבים ואפילו לטיולים קצרים. הליכה מוקדמת בטרם הטיול תרכך את הנעל. כמו כן, עור הרגליים והעקב יעברו את החיסופוס הדרוש.

2. גרביים בעובי המתאים:

שלפוחית נוצרת כתוצאה מחיכוך (יחד עם זיהום, הזעה, קור וחום). לכן, חשוב להימנע מהליכה בגרביים דקות מאוד המאפשרות יותר מדי חופש ברגל. הקפידו על גרב בעובי בינוני ומעלה (תלוי אם אתם מטיילים בעונה קרה או חמה). לגבי סוג הגרב זה כבר צריך לנסות ולהבין מה הכי מתאים לכם. גרביים יעודיות לטיולים מרופדות באיזורים רגישים ועשויות חומרים מנדפים.

3. תוך כדי הטרק – הכירו את חוק ה-15 דקות:

עצרתם להפסקת קפה או צהריים? החוק הוא שכל עוד ההפסקה היא 15 דקות ומעלה כדאי ומומלץ להוריד נעליים וגרביים ולתת לכפות הרגליים להתאוורר. הקפדה על פעולה זאת תשפר פלאים את הסיכויים לשמור על הרגליים נקיות מיבלות ושלפוחיות. מומלץ לאוורר את הגרביים ולפרוס אותם לייבוש גם כן ולא לדחוס אותם לתוך הנעליים.

יבלות ושלפוחיות בטרקים וטיולים
החלפה של גרביים חשובה ועוזרת לשמור על הרגליים בריאות. תוך כדי טיול אפשר לנצל מעיינות לשטיפה וניקוי בסיסי של ביגוד מלוכלך. בתמונה כאן שטפתי זוג גרביים מלוכלכות, תליתי אותן על התיק שיתייבשו בדרך לחניון לילה וגרבתי זוג חדש ונקי.

4. להחליף ולנקות גרביים ושימוש בטלק:

גרביים נקיות תורמות משמעותית לבריאות הרגליים בטיול. אין זה אומר שצריך לקחת זוג גרביים לכל יום. בטרקים קצרים באורך 5-3 ימים זה בהחלט אפשרי אבל בשביל ישראל – שההליכה בו אורכת חודש וחצי לפחות –  הדבר בלתי אפשרי. לכן, כל אפשרות שיש לנו לנקות את הגרביים נעשה זאת. בין אם זה במקורות מים בשטח, בכיור עם סבון באיזו תחנת דלק או אצל מלאכי שביל עם כל הכביסה המלוכלכת שלנו.

*בעונות טיול גשומות או בתוואי שטח שבו יש סיכוי טוב שהגרב תירטב הקפידו לשמור תמיד זוג גרביים יבשות לשינה (במידה וקר).

שימוש בטלק:

מומלץ לסחוב איתכם שפורפרת קטנה. מדי סוף יום, במעבר מנעליים לסנדלים אני מפזר טלק על הרגליים ובין האצבעות. הטלק עוזר למנוע הזעה ורטיבות, תורם לחיטוי הרגל ומונע היווצרות של פטריות. לפני תחילת יום הליכה אפשר לפזר בנעל קצת מבפנים.

5. יצאה לה שלפוחית? אם זה אפשרי אז שתתפוצץ לבד:

בטיולים ובשטח אנחנו לא נמצאים בתנאים סניטריים. ניקוב של שלפוחית במחט, בסכין או כל דבר חד אחר עשוי לזהם את המקום. אני בדרך כלל שוטף את המקום במים ומכסה את השלפוחית בפלסטר או פד גזה יבש ונקי. בשלב מסוים השלפוחית תתפוצץ ואז יש לתת לנוזל להתנקז החוצה ולכסות שוב בפלסטר או פד גזה חדשים. אם אתם בשלב שזה בלתי נסבל והחלטתם ללכת על ניקוב, מה שפחות מומלץ, חממו את המחט, תחטאו ותנקו את המקום היטב.

יבלות ושלפוחיות בטרקים וטיולים – ציוד חבישה וטיפול בסיסי:

במידה ורכשתם ערכת עזרה ראשונה בחנות מטיילים או בסופר פארם מומלץ לפתוח אותה ולראות מה היא מכילה. כמו כן מומלץ לבדוק את תוקף הפריטים בתוך הערכה. לעיתים יש לעשות השלמות של ציוד לערכות הללו אז עדיף שתגלו את זה כשאתם עדיין בחנות ולא בבית או חלילה בשטח.

***
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי והוא בבחינת מידע כללי בלבד. השימוש בו הינו באחריות המטייל ועל דעתו בלבד.

יבלות ושלפוחיות בטרקים וטיולים


יש לכם טיפים משלכם? אשמח לשמוע – השאירו תגובה.

התגובות שלכם

תגובה אחת על “יבלות ושלפוחיות בטרקים וטיולים – 5 טיפים למניעה וטיפול

  1. שלפוחית שהתפוצצה לא לקלף את העור תשתדלו שהעור הרופף יגן על השלפוחית מזיהום ועליו להניח את הפלסטר / פד גזה

Comments are closed.