נחל אבוב ורכס זוהר – מסלול לאוהבי הלכת, התצפיות והאתגר

18/11/2017 · על ידי עומר זיו

משך הטיול

חצי יום

אורך המסלול

12 ק"מ

דרגת קושי

  • בינוני
  • קשה

למי מתאים

  • מטיבי לכת

עונה מומלצת

  • חורף
  • סתיו
  • אביב

סוג מסלול

לא מעגלי

כולל/לא כולל כניסה למים

כולל

טיפוס מקסימלי

342

ציוד חובה

עלויות נלוות

איזור הטיול

נחל אבוב ורכס זוהר

נחל אבוב ורכס זוהר הוא מסלול טיול משולב ונוח לביצוע. תחילתו בערד והמשכו בטיפוס לרכס זוהר על שלל תצפיותיו היפות וסיומו בהליכה טכנית ואתגרית בנחל אבוב. מתאים למטיבי לכת ומשפחות מנוסות.

 לפני שמתחילים – חובה לקרוא:

  • המסלול ברמת קושי: בינונית-מאתגרת.
  • יש להצטייד במפת סימון שבילים מספר 11 – דרום מדבר יהודה.
  • ההליכה מותרת בשבילים המסומנים בלבד.
  • המסלול אינו מעגלי. ניתן להשאיר רכב אחד בערד ולהזמין מונית מהעיר בסוף המסלול (לא מומלץ להשאיר רכב בסוף המסלול).
  • להזמנת מונית ניתן להתקשר 1-800-803-333 (מוניות מצדה ערד).
  • עלות נסיעה חזרה: 70-100 ש”ח.
  • אין לצאת למסלול כאשר יש חשש לשטפונות. התראות ואזהרות ניתן לבדוק באתר השירות המטארולוגי.
  • לאחר שטפונות יש להיערך לחצייה של גבי מים בנחל אבוב.
  • אנא שמרו על הנקיון ואספו את האשפה איתכם החוצה.
  • קיימת אפשרות למסלול מקוצר רק בנחל אבוב – ראו בהמשך.
  • צפו במפת סימון שבילים פתוחה להבנה טובה יותר של המסלול.
  • להקלטת GPS של המסלול לחצו כאן.

דרכי הגעה:

  • לנקודת ההתחלה והחניה: תחילת המסלול בעיר ערד, בכביש המוביל אל מתחם המלונות במזרח העיר (שד’ מואב). מהכביש יוצאת דרך עפר למצפור עופר גרני, שם מתחיל המסלול.
  • מומלץ להחנות ברחוב לשם וממנו לצאת ברגל אל תחילת המסלול. ב-waze: “רחוב לשם ערד”.
  • לנקודת הסיום: נקודת הסיום נמצאת כל כביש 258, כ-1.5 ק”מ דרומית לצומת חתרורים (לבאים מערד יש לפנות ימינה).

נחל אבוב ורכס זוהר – תחילת מסלול:

דרך הגישה למצפה נקראת גם דרך זוהר ובקצה שלה נמצא המצפור לזכר עופר גרני. תחילתו של המסלול על סימון שבילים ירוק ודרך עפר רחבה. מהמצפור הופכת הדרך לרגלית בלבד. יש להמשיך עם הסימון הירוק במגמת ירידה לכיוון אפיק נחל יעלים. הירידה נוחה ואורכת עד שעה. בדרך תוכלו להבחין בהר קנאים, רכס זוהר והעיר ערד (רכס כידוד). הכביש הראשי הוא כביש 31 היורד מערד לים המלח (אותו חוצים בהמשך לקראת הטיפוס  על רכס זוהר).

נחל אבוב ורכס זוהר
מבט מהשביל הרגלי היורד מטה לאפיק נחל יעלים ובכיוון כביש 31.

מאגורת כידוד ונחל יעלים – הפסקת בוקר וצל:

בקצה הירידה והסימון הירוק תגיעו אל אפיק נחל יעלים. בשעות הבוקר תוכלו למצוא צל למנוחה קלה. מכאן חוצה השביל את הערוץ ממש בסמוך לעץ השיטה ואחרי כמה צעדים יש לפנות ימינה (בכיוון הכביש) ועל גבי דרך ג’יפים רחבה המסומנת אדום.

אגב, בהמשך ערוץ נחל יעלים ובמרחק 10 דקות הליכה תבחינו בגדה הצפונית של הערוץ במאגורת כידוד אשר ניצלה את מי הנחל בזמן שטפון והתמלאה מים. מכאן יש לחזור חזרה להמשך המסלול.

רוגם זוהר, ראש זוהר ומצפה זוהר – הטיפוס מתחיל:

נחל אבוב ורכס זוהר
רוגם זוהר. תצפית מספר אחת מבין שלוש לאורך הטיפוס.

חציית כביש ועלייה לרוגם זוהר:

מיד אחרי שחוצים את הכביש (בצמוד לשלט החום המכוין למאגורת כידוד אשר משם הגעתם) מתחילים לטפס. כאן מתחברים לסימון שביל ישראל יחד עם סימון ירוק לסירוגין. שימו לב, יש נטייה להמשיך בערוץ נחל יעלים (סימון אדום) לכן ודאו שאתם ממש מטפסים על השלוחה ולא יורדים לערוץ הנחל (חפשו סימון ירוק).

הטיפוס אינו ארוך ובמהלכו תעברו מספר נקודות תצפית. הראשונה שבהן היא שרידי תחנת משמר ישנה (במפה רוגם זוהר). כאן תוכלו להבחין במבנה מסודר חדרים המעיד על תחנת משמר עם בור מים במרכזה. זה הזמן להסדיר נשימה לכמה דקות, ליהנות מהנוף ולאחר מכן להמשיך בטיפוס. מבט להמשך הדרך ותוכלו להבחין בשביל בבירור.

ראש זוהר – הפסקת קפה:

20 דקות טיפוס פחות או יותר מפרידות בין רוגם זוהר לראש זוהר. זוהי התצפית היפה ביותר במסלול לטעמי. במקום תוכלו להבחין באנדרטה לזכר פנחס סלע. זה המקום להוציא את הפקל קפה. מכאן המשך הטיפוס מתון יותר.

נחל אבוב וראש זוהר
ראש זוהר והאנדרטה לזכר נחל פנחס סלע. התצפית היפה במסלול.

מצפה זוהר ונחל אבוב – תחילת המסלול האתגרי:

למגיעים מראש זוהר (לעיל) יש להמשיך בדרך העפר הרחבה המסומנת כחול (וגם שביל ישראל). אחרי חצי שעה של הליכה יש לפנות שמאלה לסימון שבילים שחור (עוזבים את שביל ישראל) ומעפילים במתינות למצפה זוהר (עד כה הלכתם 7.5 ק”מ). מכאן מתחיל חלקו השני של המסלול – נחל אבוב (3.5 ק”מ).

שימו לב: ניתן להגיע בנהיגה איטית וזהירה עד למצפה זוהר וללכת רק בנחל אבוב ללא חלקו הראשון של המסלול.

מהמצפה יש לעקוב באיטיות אחרי הסימון השחור, שימו לב שהוא לא מאוד בולט בשטח. השביל יורד מן המצפה אל אוכף קטן ושם יש לפנות ימינה (הסימון אינו ברור בנקודה זו – היעזרו במפה). הסימון הוא שחור עד לסיום.

נחל אבוב – נחל קצר עם תצורות סלע מדהימות:

ההליכה בנחל אבוב איטית. נפתולי הנחל בין העתקי הסלע מרשימים. הנחל מצוקי, גבוה ובעונת החורף הגבים מתמלאים מים ובעונת האביב יש בו שפע פריחה. זה החלק היפה ביותר במסלול שעכשיו מקבל גוון אחרי לגמרי. יש להתקדם בנחת. לאורך הנחל יתדות למעבר מדרגות סלע גבוהות. זמן הליכה משוער בנחל הוא סביב השעתיים.

נחל אבוב ורכס זוהר
מעבר גבים ומדרגות סלע בנחל אבוב.

שימו לב – לאחר שעת הליכה מוביל השביל המסומן החוצה מאפיק הנחל ומחזיר אתכם אחרי עלייה וירידה קצרה  – זה כי השביל עוקף מפל ומעבר מסוכן. סיום המסלול הוא ביציאה מן המעוק. משם המרחק לכביש קצר.

nahal-abuv
נחל אבוב.

המידע הנמסר כאן הוא בגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת מצב השמורה ולשקול טיול עם מדריך מוסמך במידת הצורך.

התגובות שלכם

3 תגובות על “נחל אבוב ורכס זוהר – מסלול לאוהבי הלכת, התצפיות והאתגר

  1. יופי של מסלול ויופי של תיאור. הלכנו ב-5/11/2021. תצפיות יפות, אתגר אבל לא יותר מדי, הנחל קצת מלוכלך, כנראה יותר מדי בתי ספר היו כאן בשנה האחרונה. מחכים לשטפון שינקה אותו. אכן לקחנו מונית בחזרה לערד (היינו שמונה, והייתה בערד רק מונית אחת… אז הקפצנו נהגים, והם החזירו את הרכבים). לקח לנו 6 שעות, מאד באיזי, עם הפסקות קפה ואוכל. בקיצור – מומלץ. גם התיאור של עומר מתומצת ומדויק.

  2. באמת מסלול מיוחד… טיילנו אני והבן שלי (15) בתאריך 14/4/2022 התחלנו בערד (מסלול ירוק), ירדנו לכביש 31 ומשם לרגם זהר, ראש זוהר ונחל אבוב. למיטבי לכת הנחל לא ממש אתגרי אבל מאוד מיוחד. המסלול מגוון (ירידה במדרון, טיפוס והליכה בנחל) ויפה מאוד. בעונה זו יש צמחייה רבה (יחסית למדבר) וניתן לראות גללים של בע”ח שונים ולהבין כמה חי יש באזור זה.
    הנחל עדיין מלוכלך (בעיקר שקיות של חטיפים ובקבוקי מים זרוקים). לדעתי גם הבדואים שנמצאים באזור תורמים ללכלוך.
    בחלק מהגבים עדיין יש מים.
    כל הסימונים במסלול ברורים מאוד. נראה שהסימון השחור בנחל אבוב חודש לאחרונה.
    המסלול לקח לנו כ-5-6 שעות בהליכה רגועה עם הפסקות אוכל וסתם כדי להנות מהנוף ומהנחל.
    באנו עם רכב אחד אותו השארנו בתחילת המסלול הירוק וחזרנו עם מונית שהזמנו ממוניות מצדה-ערד (כפי שכתוב בדף זה). עלות נסיעה חזור 50 ש”ח.
    מסלול כיפי. מומלץ מאוד.

Comments are closed.