טרק במונטנגרו והאלפים הדינאריים

08/05/2021 · על ידי עומר זיו

מונטנגרו היא מדינה קטנה בחבל הבלקן. היא קטנה כמו הנגב (באמת) – ואף על פי כן טיול במונטנגרו מבטיח טבע קסום, הרים עוצרי נשימה, נהרות טורקיז, היסטוריה מרתקת ואנשים טובי לב. כל זה במרחק שעתיים וחצי טיסה מישראל. הנה כמה מילים ובעיקר תמונות מהמקומות שכדאי לבקר בהם במדינה. 

מעדיפים להקשיב? האזינו לפרק הפודקאסט על מונטנגרו כאן

מונטנגרו - טיול טבע והליכה

מונטנגרו – מדינת ההר ומדינת החוף

מונטנגרו מחולקת לשתיים: מדינת החוף ומדינת ההר. הראשונה שוכנת לאורך קו החוף והמפרצים של הים האדריאטי ולאורכה הערים הרומיות והונציאניות העתיקות :הרצג נובי (Herceg Novi) ובר (Bar) והמפורסמות שבהן קוטור (Kotor) ובודבה (Budva). מדינת ההר היא כל מה שמשתרע למעשה מקו החוף וצפונה אל עומק האלפים הדינאריים החוצים את הבלקן וגם את מונטנגרו. 

המעבר בין שתי “המדינות” הללו הוא חד וההרים נופלים בצורה דרמטית אל קו החוף יעידו על כך. רכסי ההרים והשמורות המרכיבים את חבל ארץ זה הם שמורת הדורמיטור ורכס הבובטוב קוק (2,522 מטרים – הפסגה הגבוה במונטנגרו), רכס הסיניאבינה (Sinjajevina) ורכס הבלאשיסצ’ה ושמורת ביוגרד (Biograd) הנמצאים בחלק הצפון מערבי של מונטנגרו. ההרים והעמקים שבינהם מופרדים על-ידי קניונים עצומים ומרשימים כדוגמת קניון הפיבה (Piva), המורטצ’ה (Moraca) והמפורסם שבהם – קניון הטרה (Tara), הנחשב לאחד הקניונים העמוקים בעולם. עזבו, פשוט תלחצו פליי בסרטון למטה. ראו גם את מפת התמצאות עם כל האתרים בסוף העמוד.

מדינת ההר: הדורמיטור, הבלאשיסצ’ה, האגם השחור ואגם ביוגרד

פחות ממליון תושבים חיים במונטנגרו על תא שטח כגודל חצי ממדינת ישראל. כאשר תא השטח הזה הוא ברובו הררי התוצאה היא ברורה: מרחבים אינוספיים ללא נגיעת אדם. רק הרים וכרי דשא. עדיין, טיול במדינה הבלקנית הצעירה יפגיש אתכם עם תושבי הכפרים בהרים. בעונת הקיץ נודדות המשפחות המסורתיות אל ההרים, מתפרנסות וחיות ממה שגדל להם בחצר האחורית ותו לא. בקתות הקיץ (Katun) הם חלק מהנוף ההררי. מסלולי ההליכה והטרקים מתבססים בהרבה מן המקרים על אירוח ולינה במקומות אלו. כך, נהנים המטיילים מחוויה אותנטית ונעימה מצד אחד ואילו למקומיים אין רע בקצת פרנסה מתיירוץ חוץ.  ונעבור למקומות שלא כדאי לכם לפספס בזמן ביקור במדינת ההר.

שמורת הדורמיטור והאגם השחור:

מונטנגרו - האגם השחור

כמו שאין תייר בישראל שלא מבקר במצדה, כך אין תייר במונטנגרו שלא מבקר בשמורת הדורמיטור והאגם השחור – ובצדק. השמורה הוכרזה כאתר מורשת עולמית והיא מדהימה ביופייה ועוצמתה. אפשרות אחת לטייל בה היא באמצעות רכב פרטי או ג’יפ בטיול סובב דורמיטור. ניתן לנסוע בדרך הנוף המקיפה את רכס הבובטוב קוק והשמורה כולה ולשלב מספר תצפיות מרשימות על קניון הטרה והפיבה. בעונות המעבר ניתן אפילו לתפוס שלג בפסגות ובמדרונות ההרים. אפשרות נוספת לחוות את המקום היא ברגל. לחובבי ההליכה מציעה השמורה כולה מסלולי טיול מסביב לאגמים ובין רכסי ההרים בדרגות קושי מקל ועד קשה מאוד. עיר המוצא בה נהוג לישון לפחות לילה אחד היא ז’בליאק.

נהר הטרה – רפטינג ואומגה בקניון העמוק בעולם:

מונטנגרו

מכל מקום שלא תביטו, קניון הטרה מרשים מאוד בעוצמתו. אל תחמיצו והקדישו זמן לרפטינג בנהר הטרה – חוויה מומלצת שאינה כרוכה באתגר רב ועדיין תספק את כולכם. תוך כדי השיט תוכלו לקפוץ למים הכחולים והקרים, לעצור בצדי הנהר ולטייל בין פלגיו ומפליו של הנהר ולעבור מתחת לגשר הגבוה והמפורסם ולנופף לשלום לכל הצלמים בגובה מאות מטרים מעליכם! המבט מטה מתחתית הערוץ אל השמיים והיערות המקשטים את המצוקים האנכיים ישאירו אתכם פעורי פה. רגע, לא סיימתי אפשר גם לעשות אומגה מעל הטרה, קבלו:

רכס הבלאשיסצ’ה ואגם ביוגרד:

עברנו צפון מזרחה, אל רכס הבלשיסצ’ה המתנשא מעל העיירה קולאשין (Kolasin). בחורף, הופך הרכס לאתר סקי בלקני צנוע המושך אליו בעיקר את תושבי המדינה. בקיץ, נפתחים השבילים ובקתות ההרים ומאפשרים לכם לחוות ברגל או בג’יפ את המרחבים העצומים במרומי הרכס ויותר מכל את האגמים האלפינים הנמצאים מסביבו בינהם אגם פסשיצ’ה וביוגרד. בתיאום מראש ניתן ללון באחת מבקתות ההרים (הקטונים) ולשלב יומיים-שלושה ברכס המדהים הזה. מידע אודות מסלולי הטיול ניתן למצוא בעיירה קולאשין, בירת המחוז.

מוטנגרו קריבי דו
בקתת ההרים קריבי דו בה ניתן ללון במהלך טיול רגלי או ג’יפים ברכס הבלאשיסצ’ה.

מתחם בקתות מדליק ביותר שכדאי להכיר הוא ורניאק (Vranjak). המקום מציע לינה כפרית הררית בקתות לינה ליחיד, לזוג או למשפחה בלב הטבע והרכס כאשר סוסים יבלו להם בנעימות מסביבכם. מכאן ניתן לצאת למסלול הליכה חוצה רכס המסתיים בירידה ארוכה אבל קסומה במיוחד לאגם ביוגרד דרך אחד מהיערות המרשימים ביותר שתלכו בהם.

מוטנגרו מבט על אגם ביוגרד
מסלול הליכה המתחיל בראש הרכס ויורד לאגם ביוגרד הנצפה בואדי.
אגם ביוגרד
היער הבראשיתי המטריף שמקיף את אגם ביוגרד. מסלול הליכה יורד מראש הרכס אל השמורה והאגם המפורסם באיזור.
biograd lake
יש סיום מתוק מזה? אגם ביוגרד הוא שמורת טבע נגישה לכל רכב והכניסה אליו בתשלום ניתן לבקר בו גם באופן עצמאי.

מדינת החוף: הערים הוניציאניות קוטור ובודבה

מה שאני כל כך אוהב במונטנגרו הוא האפשרות לעבור מימי הליכה או נסיעת ג’יפים בהרים אל סגנון “הבטן גב”. המעבר נעשה בקלי קלות והנסיעה מההר אל החוף אורכת חצי יום. שתי ערים מרכזיות מהוות אבן שואבת להרבה מטיילים. האחת היא העיר העתיקה של קוטור (Kotor) והשניה היא בודבה (Budva). שתי הערים נמצאות כ-40 דקות נסיעה זו מזו וניתן לבקר בשתיהן ביום אחד.

מונטנגרו - טיול טבע
מבט על מפרץ קוטור וברקע הים האדריאטי. ניתן להבחין כיצד ההרים נופלים ישירות אל קו החוף ויוצרים נוף דרמטי.

העיר העתיקה קוטור:

הרבה ידיים עברה העיר קוטור מעצם היותה עיר סחר המחברת את תושבי ההרים אל הים האדריאטי. וההיסטוריה שלה מתחילה אי שם בתקופת האימפריה הרומית לפנה”ס, חוצה את ימי הביניים ומסתיימת בפירוק יוגוסלביה וכיבוש העיר על-ידי הפרטיזנים בניצוחו של טיטו. הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא פשוט ללכת לאיבוד בין הסמטאות ולראות מה זה מזמן לכם. העיר, אשר הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו, מוקפת חומה בצורה מרשימה המוסיפה לה קסם וטיפוס לתצפית על המפרץ מתוך העיר ועל גבי החומה הוא מומלץ ביותר. בין השוטטות שלכם תמצאו זמן לאספרסו וקינוח נחמד באחד מבית הקפה בעיר. אתם יודעים מה? צפו בסרטון הזה ותבינו את הקסם של המקום:

החוף של בודבה:

כן, יש לה גם עיר עתיקה מדהימה וכיפית להסתובב בה אבל החופים…אך החופים של בודבה. הטיפ הטוב ביותר שיש לי לתת לכם הוא לקחת את המעבורת אל האי סווטי ניקולא (3 יורו) ולתת לקרני השמש לחלחל בכם את החוויה אל תוך הנפש ולחיוך לעלות על רקע המים הכחולים.

budva
החופים של בודבה.


ריכזתי עבורכם כאן את נקודות העניין השונות בהם מומלץ לבקר. כולל מקומות נוספים ששווה לבדוק אודותם ושלא הוזכרו בכתבה.