טרק בגיאורגיה – מחוז סוונטי ורכס הקווקז

28/07/2022 · על ידי עומר זיו

גיאורגיה היא חבל ארץ מגוון במיוחד. עושר תרבותי ונופי מושך אליה מטיילים מכל העולם. הטיול המוצע כאן הוא קלאסיקה ייעודה אשר במרכזו טרק נודד בין הכפרים המבודדים שברכס הקווקז הגבוה. שם, שוכנים תושבי מחוז סוונטי שבמשך שנים היו עוסקים בדבר אחד, הישרדות. כך התפתחה לה אוכלוסייה קשוחה וחשדנית. אך אל דאגה, מתחת לחזות הקשוחה מסתתרים אנשים חמים, מקבלי פנים ושמחים. היום, הודות למערכת כבישים מוסדרת ותיירות כפרית מתפתחת אפשר להגיע ולחוות את המקום בו הזמן עצר מלכת אבל כנראה לא לעוד הרבה זמן. לכן זה הזמן לטייל בו.

טרק בגיאורגיה, נתוני מפתח:

• העונה המומלצת לטיול בגיאורגיה היא בין החודשים יוני-ספטמבר.
  • תכניות הטיול לרוב ינועו בין 8-10 ימים אשר במרכזם הטרק שבין מסטיה לאושגולי.
  • הטרק מיועד למטיבי לכת (ולטרקריסטים מתחילים).
  • הטרק הינו טיול הליכה נודד ברמת קושי בינונית. ההליכה הינה בשבילים המחברים בין העמקים ובתי הכפר.
  • אין צורך באישורי כניסה (ויזות) מיוחדים.

יום 1 – “גמרג’ובה” נחיתה בבטומי:

גמרג’ובה משמעותה “שלום” בגיאורגית ובכלל זאת מילה שכיף להגיד אותה. בטומי היא אחת מהערים הגדולות בגיאורגיה השוכנת על גדות הים השחור. בעונה (יוני-אוגוסט) יוצאות טיסות ישירות מישראל לבטומי וממנה ניתן להגיע אל מחוז סוונטי במעט זמן יחסית (5 שעות נסיעה). העיר מהווה מוקד בילוי לתושבי מזרח אירופה ויש כאלה שממש יאהבו אותה ואת האחרים היא תשעמם למוות. בטומי היא ה”הלאס וגאס” של ארה”ב, “האילת” של ישראל.

לבטומי נחזור בסוף. פנינו לצפון, אל ההרים. כבר בנסיעה אל הרי הקווקז מבינים לאיזה חבל ארץ מטורף הגענו. הנסיעה אורכת חצי יום במהלכה מומלץ לעצור בשווקים המקומיים בזוגדידי. היעד: מסטיה, בירת מחוז סוונטי.

השוק בבטומי

טרק בגיאורגיה – 4 ימי הליכה ממסטיה לאושגולי

יום 2 – יום הליכה מהכפר מסטיה לזאבשי

אורך המסלול: 14 ק”מ | זמן הליכה משוער: 8 שעות | גובה בסוף יום: 1900 מ’.

ראשית אכלנו ארוחת בוקר מפנקת. לאחר מכן העמסנו את כל הציוד האישי שלנו על הרכב שליווה אותנו וחיכה לנו בכל יום בסוף המסלול. מדי יום לקחנו ארוחת צהריים איתנו (פיקניק) – ארוחה שווה בהחלט שנאכלה בכל פעם מול נופים עוצרי נשימה!

כמו בכל טרק, היום הראשון הוא טיפה מאתגר. הגוף צריך להתחמם ולכן לקחנו את הזמן. התחלנו לטפס לעבר מעבר ההרים מעמק מסטייה לעמק מולאחי. בדרך זוכים לתצפית יפה על מסטייה, עיירת סקי בפיתוח, הנמצאת למרגלות ההר העוצמתי אושבה שנחשב לאחד ההרים המאתגרים באירופה למטפסים. היום מחולק לעלייה בחציו הראשון (מתונה והדרגתית) וירידה בחלקו השני עד לכפר זאבשי דרך כנסיית העמק הקדושה.

טרק בגיאורגיה

יום 3 – יום הליכה מהכפר זאבשי לאדישי

אורך המסלול: 12 ק”מ | זמן הליכה משוער: 9 שעות | גובה בסוף יום: 2,100 מ’.

יום אמנם קצר יותר מהקודם אך תחילתו בעלייה ארוכה ובטיפוס מצטבר של קרוב ל-1,000 מטרים. האמיצים בקבוצה לא וויתרו וטבלו בפלגי המים הקפואים שחצינו בדרך והמסלול כולו יצא ונכנס מהחורש ומשדות האחו שמקשטים את הקווקז. סיומו של היום היה בכפר המבודד והפראי ביותר – אדישי. בכפר חיות 10 משפחות ובמשך כל הקיץ מתארגנים התושבים ומכינים את עצמם לחורף. בערב, ישבנו לטקס השתייה הגיאורגי המסורתי, נבוכים, שיכורים ולא מאמינים איפה אנחנו.

טרק בגיאורגיה

יום 4 – יום הליכה מהכפר אדישי לאיפראלי

אורך המסלול: 18 ק”מ | זמן הליכה משוער: 10 שעות | גובה בסוף יום: 1,950 מ’.

התחלנו את היום בביקור בכנסייה עתיקה המקושטת בציורי פרסקו עתיקים מלפני יותר מ-1,000 שנים. גיאורגיה, היא מדינה נוצרית אורתודוכסית וכנסיות עתיקות ניצבות במקומות הכי מבודדים במרחב. אחרי שעתיים הליכה חצינו את הנהר שמקור מימיו בקרחון אדישי המרשים. החציה נעשית באמצעות סוסים. עם השלמת החצייה התחלנו לטפס אל הנקודה הכי גבוהה בטרק (2,700 מ’). הטיפוס ארך כשעה וחצי אך שווה כל צעד שכן לכל אורך הדרך, לאן שלא הסתכלנו הנוף היה עוצר נשימה. הירידה באותו יום יחסית הייתה נוחה אולם ארוכה מן הרגיל. בסיומה הגענו לכפר איפראלי.

טרק בגיאורגיה חציית נהר

יום 5 – יום הליכה מהכפר איפראלי לכפר אושגולי (יום אחרון לטרק)

אורך המסלול: 10 ק”מ | זמן הליכה משוער: 8 שעות | גובה בסוף יום: 2,160 מ’.

יום הליכה קצר אשר הסתיים בכפר הגבוה והמיושב ביותר באירופה – אושגולי. הכפר הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו ומשמר כמות גדולה של מגדלי שמירה ובטחון עתיקים האופייניים למחוז סוונטי בלבד. לאורך ההיסטוריה התיישבו בכפר גדולי האומה הגיאורגית ובראשם תמר המלכה אשר שרידי ארמונה ניצבים בכניסה לכפר. גם ביום הזה הייתה לנו הזדמנות לרחוץ בפלגי המים הקרים והמטהרים. גולת הכותרת היא נופו של הר שחארה (ההר הגבוה בגיאורגיה). סיימנו את ההליכה ישירות בפאב המקומי, שותים את הבירה המקומית –  “נטאחתרי”.

הכפר אושגולי

יום 6 – יום טיול לקרחון שחארה ונסיעה חזרה למסטייה

עם שחר יצאנו לטיול רגלי אל אגם נסתר בדרך לקרחון שחארה. לקחנו סוסים וחלקנו הלכו גם ברגל. היה זה יום שחרור. שחינו, שתינו קפה ולקראת הצהריים עלינו על הרכבים בחזרה למסטייה. הנסיעה ארכה 3 שעות בדרכי עפר וג’יפים ובדרך הספקנו לבקר במגדל סוונטי  – מאותם מגדלים ימי ביניימים ששימשו להתבצרות מפני שודדים. במסטיה טיילנו בכפר ובמוזיאון המקומי.

טרק בגיאורגיה

יום 7 – נסיעה ממסטיה לבטומי ובילוי ערב בבטומי

ארזנו חפצינו וניפרדנו מהמארחים האדיבים שמסטיה. יצאנו במורד נהר האינגורי בחזרה אל העיר בטומי אליה הגענו לקראת הצהריים. חנינו ישירות בשוק המקומי ונהננו מזמן שוטטות חופשי בשווקים של העיר בהם אפשר למצוא את כל מה שלא חשבתם שקיים יותר. לאחר מכן המשכנו לצ’ק-אין במלון. לאחר ארוחת ערב יצאנו לסיור עירוני ברחבי העיר והנמל וחתמנו את הטיול בכיכר מדיאה המנציחה את הסיפור מן המתילוגיה היוונית “מסע הארגונאוטים וגיזת הזהב” בו מוזכרת קולכיס, המזוהה עם גיאורגיה.

יום 8 – טיסה חזרה לת”א.

ניפרדנו מגיאורגיה המופלאה ועלינו על טיסה ישירה הביתה.