לבד במדבר – 5 כללי אצבע איתם יצאתי לטיול בנגב

נובמבר 2, 2016 · על ידי עומר זיו

בחופשת הסוכות האחרונה יצאתי לטיול של חמישה ימים לבד במדבר הנגב. בתוואי שביל ישראל הלכתי מהר כרבולת למכתש רמון. בעיני רבים זה נחשב לחלק הקשה ביותר על השביל. זאת הייתה הפעם הראשונה שהרגשתי כיצד הידע, הנסיון והכלים שאספתי בשנים האחרונות עזרו לי להתמודד עם האתגרים שהמדבר מזמן. הנה הם כאן משלב התכנון בבית ועד השטח.

1. תכנון מסלול לפרטי פרטים

טיול באיזור פראי מחייב היערכות מראש. מכיוון שאין מדובר ביום עד יומיים, יש לתת לדבר חשיבות יתרה. על אחת כמה וכמה אם מטיילים לבד. הקדישו זמן להבנת המסלול על כל חלקיו: נקודות מים למילוי ולהטמנה, נקודות הלינה, רמת הקושי, כמות המזון, מזג האוויר, כיסוי סלולר, דרכי הגעה, ציוד, טלפונים חשובים ועלויות. תכנון נכון יעלה גם אפשרויות לגיוון המסלול או שינויו בהתאם להספק בשטח. אספו מהרשת כמה שיותר מידע על שינויים במסלול והיעזרו אם אפשר במטיילים שהיו לאחרונה באיזור. תכנון הטיול על פרטיו ייתן לכם בטחון, וגם למשפחה והחברים (תצפו להערות בסגנון של  "אין לך מה לעשות תגיד לי").

טבלה לדוגמא המציגה תכנית טיול של 6 ימים
טבלה לדוגמא המציגה תכנית טיול של 6 ימים עם פרטי המסלול, אנשי קשר ולינקים. קל מאוד לשלוח אותה בצורה הזאת למישהו שידע היכן אתם מטיילים.

דוגמא: בטיול הנוכחי גם בחירת המועד וגם החיפוש מידע ברשת השתלבו. המועד היה סוכות ובדרך כלל בתקופה זו יש מאמץ מיוחד של רשות הטבע והגנים לאכיפה ותמיכה במטיילים בשטח. הדבר בא לידי ביטוי בפריסה של תחנות מידע מאוישות עד אחה"צ. חיפוש קל ברשת הביא לי את רשימת תחנות המידע הפזורות בנגב. כמעט בכולן עברתי או תכננתי לישון. כאשר חושבים על בטחון ובטיחות או על דרכים שיאפשרו לי לא לסחוב אשפה, נתון זה בהחלט חשוב ויעיל.

2. להיות חכם בשמש וחכם בלילה

יש מקום לזכור שבעונות המעבר ממשיך להיות חם במהלך היום. עוד כדאי לדעת שבהמון מסלולים יש הליכה על רמת המדבר (והרבה מהם על דרכי עפר נוראיות שלא נגמרות), שם כמות הצל יכולה להיות מועטה. באשר ללילות ולבקרים - קרררררר.

לכן, יש לשאוף לטייל במהלך היום עם ביגוד שמסייע לנו להפחית את הסיכון למכת חום. שרוול ארוך דק, בין אם זה מכותנה או בגד טיולים ייעודי מסייע רבות בשמירה על טמפרטורת הגוף. כובע וכיסוי ראש חובה גם כן ורצוי שהגוון יהיה בהיר. בכל הנוגע ללילה, אם הטמפרטורות מגיעות לפחות מ-15 מעלות רצוי לזרוק לתרמיל כובע גרב, חולצת מיקרו-פליז ומעיל מחמם (בחורף יש לשקול את עובי השכבות, בסתיו ובאביב הן יכולות להישאר דקות לטעמי).

דוגמא להגנה מפני השמש בפלג גוף עליון
מוגן מפני השמש. תוך כיד הליכה על דרך עפר ללא צל במשך כמה שעות. שימו לב שאין עננים וכמות הקרינה היא חזקה.

דוגמא: בתמונה אני לובש חולצת טיולים שרוול ארוך החוסמת קרוב ל-95% מהקרינה. אני מעדיף להתלבש במקום להימרח בקרם הגנה. בשלב מסוים השמש ממש "הלמה" בי מהצד ולכן הוספתי את הצעיף.

3. פיפי שקוף - אתה אלוף

אחד הסימנים למצבנו הגופני הוא השתן. כמו שלומדים בבית ספר, פיפי שקוף – אתה אלוף. זאת צריכה להיות השאיפה. בכל פעם שהייתי צריך להתפנות דאגתי לראות באיזה צבע הפיפי שלי. אם הוא שקוף החיים דבש. ברגע שהוא היה צהוב דאגתי לשתות ואפילו ללכת עם הבקבוק ביד מספר קילומטרים. חשוב לזכור, במהלך השינה אנחנו מתייבשים ולא סתם הפיפי של הבוקר צהוב. בכל פעם לפני השינה וגם לפני היציאה להליכה בבוקר הייתי שותה - והרבה. עירנות למצב השתן, לעובדה שיש לי פיפי וגם למצב היובש בשפתיים עזרו לי להבין מתי הגוף שלי מבקש מים. ככה מנעתי התייבשות.

4. עצירות להתרעננות

כאשר מטיילים לבד במדבר, אך לא רק, חשוב לזכור לעשות עצירות להתרעננות ולקרר את הגוף. אם סוחבים משקל אז גם הגב והברכיים ישמחו לנוח. הכרה טובה של המסלול וירידה לפרטים יכולה למצוא ברשת נקודות שוות לצל שמטיילים מכירים והעלו לאתרים כמו עמוד ענן. אולם, זה עשוי להיות סיזפי טיפה. בכל מקרה, הגישה שלי היא: אם מצאתי נקודת צל טובה ומפנקת אני עוצר בה. לעיתים זה משתלב ומגיע אחרי מקטע ארוך בשמש שלא היה בו אפילו שיח. בעת העצירה, אם זה ליותר מ-10 דקות אני מוריד חולצה וכובע. במדבר תמצאו הרבה פעמים את צל האבן יעיל יותר מצל העץ שכן האבן שומרת קצר קור מהלילה.

עצירה לצינון הגוף בצל.
עצירה בכוך עם צל לצינון הגוף אחרי הליכה ממושכת בשמש.

דוגמא: אחרי הליכה ועלייה ארוכה בשמש מעין שביב לציר הנפט הגעתי לכוך מפנק ומלא בצל. עצרתי כמובן. אגב, הכוך נמצא שתי דקות הליכה נוספות מסוף העלייה. הרצון לסיים את העלייה כבר בער בי באופן טבעי אבל המחשבה שאיתה פעלתי הייתה כזאת: "מהרגע שאני למעלה אני שוב על הרמה, הכל חשוף ולאורך זמן, אנצל עכשיו את הזמן לנוח ולצנן את הגוף". נקודת המבט וקבלת ההחלטה הגיעה במקביל לפתיחת מפה והסתכלות קדימה על מה מצפה לי מסוף העלייה.

5. מוטיבציה, ריכוז וחוצפה חיובית

כשאתם לבד במדבר תזכירו לעצמכם להיות מרוכזים. שימו לב היכן אתם מתיישבים והביטו מסביב למקום בו בחרתם לישון. תזכרו לנער את הנעליים בבוקר וגם אל תתביישו לבקש הקפצה מג'יפ שעובר לפתע, בזמן שאתם הולכים על דרך עפר מייגעת (אלא אם כן אתם ממש מחויבים לכל מטר בטיול). אפשר גם לבקש בנימוס לקחת ממכם את האשפה על מנת שתסחבו פחות, זאת כוונתי בחוצפה חיובית. טיול במדבר (ועוד לבד) לוקח אותך למחשבות. לעיתים משפטים כמו "אם מגיע רכב יש מצב שאני חותך הביתה עוד היום" קורצים לך אבל אז מגיעה השקיעה ואחרי כמה שעות הזריחה והתחושה היא מטורפת. כל מפגש עם בעל חיים מעלה את האדרנלין גם כן. אולם, קיימות גם מחשבות על סכנת עקיצה מעקרב או הכשת נחש. לכן, יש להיאחז ברגעים המיוחדים אבל גם לא לתת להם לסחוף אותך לשאננות. כמובן, הקפידו לחייך ולהשתעשע לפעמים כמו בתמונה פה.

לבד במדבר שומר על מצב רוח שמח במיוחד.
שומר על מצב רוח שמח במיוחד.

לסיכום

יש דרכים רבות להתכונן לטיול ועוד הרבה צורות התנהגות בשטח. ממליץ לקרוא את הכתבה בטיחות בטיולים - 10 כללים חשובים להשלמת התמונה. הרבה מן המדובר בכתבה רלוונטי גם לטיול בחלק הצפוני של הארץ ולטיולים בכלל. בסופו של דבר, אני מוצא את ההנאה גם במחשבה על הפרטים הקטנים, כפי שנגעתי בהם כאן.

מה הדרך שלכם להתכונן לטיול ארוך? מקפידים על כללי אצבע נוספים שאינם מופיעים כאן? אשמח לדעת. השאירו תגובה.

התגובות שלכם

2 תגובות על “לבד במדבר – 5 כללי אצבע איתם יצאתי לטיול בנגב

  1. אז עכשו ברור לי שהכרבולת היא הטיול הבא שלי. תודה!! מלא מידע חשוב שמאפשר לצאת לטיולים מיוחדים, שאני אישית מתעצלת לצאת אליהם מסיבות לוגיסטיות. שמחה לגלות פתרונות זמינים כאלה! אגב, בחגים יש גם עמדות מים למטיילים !
    מומלץ למטיילים בדרום.. ובכלל הארץ!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *